top of page
  • Facebook
  • Discord
220216712_10225861303429767_394597193534

STRIDSREGLER

Edea är ett 'bofferlajv', vilket innebär vadderade latexvapen. Inlajv är dessa vapen inte låtsasvapen, utan ska ses som riktiga vapen med konsekvenser. Om en blir träffad av ett vapen ska den träffade spela på skadan, men det allra viktigaste när det kommer till strid på Edea är att alla ska få ha en så bra upplevelse som möjligt - inte vem som vinner eller förlorar striden. Nedan förklaras våra stridsregler som måste följas, följt av vårt KP-system (kroppspoäng) och andra riktlinjer

Fotograf: Hanna Olsson

För att bära vapen på Edea rekommenderar vi att vara åtminstone 13 år. Under förutsättningen att en vuxen person som ska vara på plats bedömer och tar ansvar för att ett yngre barn förstår och klarar av att hantera att bära vapen så är det då tillåtet. 

Vapen, sköldar & rustning

Endast vapen, sköldar, plåtrustningar, pilbågar och pilar som har kontrollerats och godkänts av arrangörer i samband med incheckningen är tillåtna att användas under lajvet.


Hårda sköldar måste ha vadderade kanter och det är inte tillåtet att shieldbasha. 

Pilbågar får ha en styrka på högst 30 pound. Armborst är inte tillåtet. 

Kastvapen måste vara stomlösa.

Plåtrustningar kontrolleras för vassa kanter som kan skada latexvapen eller lajvare. 

 

Edea tillåter och rekommenderar även Calimacils vapen. De är något hårdare men håller betydligt mycket bättre och längre än andra latexvapen vilket bidrar till ökad säkerhet.

Knytt och Älvor kan inte bära eller använda sig av vapen eller föremål som vapen. Troll kan bära och använda sig av sådant som (boffer)- stekpannor, kavlar eller muggar som vapen, men inte vanliga vapen. (Dessa måste även kontrolleras och godkännas vid vapencheck.)

Upphittade ägodelar (exempelvis pilar eller kastvapen) kan lämnas in i värdshuset. Skulle du tappa bort något på området som inte har lämnats in innan du checkar ut, säg till då så vi kan hålla utkik när vi ser över området efter lajvet. Däremot finns det ingen garanti att vi hittar det. 

Förhållningsregler i strid

Det är inte tillåtet (eller acceptabelt) att sikta mot huvud, nacke eller skrev, eller att slå så hårt att det kan orsaka riktig smärta med flit. Det är inte heller tillåtet att stöta med någon form av vapen.

 

På Edea gäller tältfrid men inte lägerfrid. Strid mitt i läger eller nära tält bör däremot undvikas för säkerhets- och trygghetsskäl. (Detsamma gäller även kring mindre barn och hundar.)

Strid och stridscener är förbjudet kring Värdshuset Galna Galtens bord. 

Edeas KP-system är utformat för att ge så roliga och nyanserade, men också rättvisa strider som möjligt. Det utgår ifrån det klassiska systemet med två grundträffar där olika former av rustning ökar mängden träffar en tål men vi har också gjort en del märkvärdiga ändringar; dessa förklaras mer ingående längre ner.

Med KP-systemet som en gemensam grund och utgångspunkt, är det sedan upp till var och en att (försöka) ha hur många KP en själv har och förlorar i åtanke under strid. Däremot är det samtidigt både viktigare och roligare att vara mer inriktad på rollspelet, att göra en så bra scen som möjligt och att bjuda på sig själv än att haka upp sig på att räkna poäng eller huruvida träffar "gills" eller inte. Ha överseende för att misstag och olyckor kan inträffa och att det kan vara lätt hänt att du eller vem som helst helt ärligt inte känner eller uppfattar alla eventuella träffar mitt uppe i en strid - men fuska inte med flit. Var ärlig, sköt dig själv och utgå från att alla andra gör detsamma.

 

Alla träffar du känner eller märker ska du spela på så som du själv känner är passande (och sjyst), men du kan fortsätta slåss i striden så länge du inte har blivit nollad.  

Blir du nollad ska du lägga dig ner och spela nedslagen/medvetslös och du är då ute ur resten av striden. Är det osäkert eller olägligt precis där du står när du blir nollad på grund av exempelvis lera eller en risk att bli trampad på så är det bra och helt okej att stappla undan en bit innan du lägger dig ner. 

 

Träffar som bara tar i kläderna, snuddar och om du blir träffad i huvudet, nacken eller skrevet behöver du inte göra någon märkbar scen av eller räkna som en träff. Skulle du råka träffa någon i huvudet, nacken eller skrevet av misstag, stanna upp för säkerhetsskull för att se om personen är okej.

Som tidigare nämnt så handlar det huvudsakligen om att alla ska ha en så bra upplevelse som möjligt. Trummor, blåshorn, sånger och stridsvrål, grupperingar med tabarder och fanor, sköldmurar, flankattacker och bakhåll; allt som höjer stämningen och bidrar till upplevelsen är enormt uppmuntrat och uppskattat av oss bakom Edea. Det kan också vara något så enkelt men minnesvärt som att välja att stupa ädelt när någon får in en fullständigt klockren eller överraskande fullträff, trots att du egentligen hade KP kvar; speciellt om du råkar vara en bepansrad krigare eller enorm uruk-hai - bara föreställ dig känslan för om det hade varit ombytta roller. 

 

Användning av rökeffekter på lajvet måste alltid vara enligt överenskommelse med arrangörer av säkerhetsskäl. Kontakta huvudarrangör via edealajv@gmail.com innan lajvet för eventuell tillåtelse.  

 

Det är inte tillåtet att utan varning slå på någon som är obeväpnad. Om en person som är obeväpnad blir hotad med våld av någon med ett draget vapen och inte vill bli boffrad på, behöver den obeväpnade personen göra som den beväpnade personen säger för att undvika det. 

För att obeväpnade personer med bandade föremål och/eller mynt inte ska behöva bli boffrade på men fortfarande måste vara möjliga att råna och plundra, måste obeväpnade personer vara uppriktiga och får inte ljuga om vad de har eller inte har vid förfrågan.

Exempel: Ralle-balle vinglar hem från Galna Galten efter att ha spelat bort sin feta yxa i tärning och är därför obeväpnad. På vägen blir han stoppad av Rolle-bolle som drar sitt svärd och säger "ge mig alla dina mynt annars slår jag ner dig!". Eftersom Ralle-balle är obeväpnad får han inte ljuga och säga att han inte har några mynt. Rolle-bolle får inte slå på Ralle-balle så länge Ralle-balle gör som han säger men om Ralle-balle skulle vägra eller försöka fly har han fått sin chans, gjort sitt val och får då bli nedboffrad av Rolle-bolle. Om Ralle-balle hade haft sin feta yxa hade han både kunnat ljuga och försvara sig mot Rolle-bolles svärd.  

Här kan du läsa om vad som gäller om du vill plundra någon som är nollad eller om någon vill plundra dig när du är nollad.

Obeväpnade

Efter strid

Så fort som möjligt när en strid är över är det viktigt och respektfullt att gå därifrån så att alla som blivit nedslagna kan börja röra sig och gå iväg i fred. Har du blivit nedslagen och det fortsätter finnas folk på platsen eller i omgivningen får du även stappla iväg lite diskret ändå efter en stund när du känner att det är dags. 

Skador

Träffar och skador du har fått i strid behöver tid att läka innan du får delta i nya strider igen. Får du dina skador behandlade  av en fältskär går det snabbare. På Edea gäller det följande:

 

Har du blivit nollad eller bara skadad i en strid ska du spela på dina skador så mycket och så länge du orkar under läketiden som följer.

Så länge du är skadad och ända tills hela läketiden har passerat får du inte använda vapen. Är du inte bekväm med att spela synligt/tydligt skadad (genom att exempelvis röra sig om det gjorde ont att gå och/eller hålla för sin skada) och inte bär några synliga bandage från en fältskär, är det rekommenderat att lämna vapen i lägret för att minska risken att bli attackerad när du inte får slåss. Skulle du bli attackerad när du är skadad och har dina vapen på dig får du inte använda dem för att försvara dig; däremot behöver du inte starta om eller lägga på en ny läketid ifall du skulle ta skada. 

 

Oavsett om du har blivit nollad eller bara skadad, så läker alla skador av sig själv och läketiden börjar så fort striden du blev skadad i är över. Genom att få skadorna behandlade av en fältskär blir läketiden du behöver betydligt mycket kortare. 

Läketider

Har du blivit nollad är läketiden 12 timmar. Får du hjälp av en fältskär reduceras läketiden till 4 timmar (från och med tidpunkten du får hjälp).

Har du bara blivit skadad men inte nollad, och oavsett hur många KP du har kommit undan med, är läketiden 3 timmar. Får du hjälp av en fältskär reduceras läketiden till 1 timme (från och med tidpunkten du får hjälp).

Fältskär

Att vara fältskär är något som bör vara en viktig del av ens roll; inte något du är bara för att du vill boffra mer.

 

För att kunna hjälpa andra att läka snabbare i spelet på Edea, behöver de som spelar fältskär som absolut minimum knyta åtminstone ett bandage eller en vit tygremsa över skadan som är värst på varje drabbad person som de hjälper. Hur många personer en fältskär kan hjälpa och hur ofta begränsas bara av hur många bandage de har att dela ut. 

Det enda kravet för att spela fältskär på Edea är att en ordnar (och betalar för) dessa bandage/tygremsor själv. Utöver det när det gäller både behandlingen av skadade i spelet och vad som kan ingå i en fältskärs kit, uppmuntrar vi sådant som "förblodade" bandage, en fet nål och tråd till låtsasstygn genom kläder, små glasflaskor med något som "kommer svida men gör rent" för effekt, kanske en bensåg i bältet för syns skull osv, men är inte krav.

 

Knytt och älvor kan inte spela fältskär, men troll och alla andra raser kan. Fältskär av alla dessa raser kan även hjälpa individer av vilken ras som helst att hela snabbare - huruvida de vill är upp till var och en.  

Alla som vill och kan spela fältskär på Edea utifrån ovanstående krav och förhållningsregler ska kryssa i detta i anmälan. Så länge det är inom dessa ramar behövs det inget annat godkännande från arrangörer. Däremot rekommenderar vi inte att en spelar fältskär som nybörjarlajvare.   

KP-system

Vapenskada (samma för alla raser)

Närstridsvapen och kastvapen gör 1 skada/- 1 KP.

Pilar gör 2 skada/- 2 KP.                                                                 

Människor, Alver & Naturväsen - Grund

Utan rustning har alla människor, alver och naturväsen 2 KP som grund på Edea. 

Rustning

Med undantag för full plåtrustning, kan olika typer och nivåer av rustning endast göra det möjligt för bärare av ovanstående raser att ta ett högre antal träffar innan de nollas - det skyddar inte mot träffar/skador. Oavsett om de blir träffade där rustningen sitter eller inte, räknas det fortfarande som en träff som drar av KP och en skada de ska spela på (t ex. som om det var ett riktigt vapen de blev träffade av). Träffar/skador på rustning behöver även läka på samma sätt och med samma läketider som träffar/skador direkt på kroppen. 

Full plåtrustning, dvs. plåt på armar, ben, överkropp och hjälm, ger bäraren 7 KP och effekten att inte kunna bli skadad av någon form av vapen förutom tvåhandsvapen. 

Hjälm (men inte ringbrynjehuva) skyddar mot knock. Även när någon bär hjälm är det inte tillåtet att slå dem i huvudet!

Svartblod

Med det följande* i åtanke, har svartblod antingen 3, 5 eller 7 KP beroende på rastyp och roll oavsett rustning

 * 1. Svartblodens livsstil inlajv (mer info om detta finner du här).
    2. Att varje svartblods personliga utstyrsel och utrustning vanligtvis består av en unik och invecklad uppsättning av delar och          lager, som för det mesta också inkluderar rustning av olika slag.​

    3. Hur pass krävande det är att bära. 

Svartblod får alltså inte extra KP för rustning så som de andra raserna, och har istället en högre grund då det är svårt att avgöra vad i en svartblods outfit som klassas som de olika rustningstyperna. Detta medför också att de inte kan "rusta upp" för att få högre KP så som övriga raser, samt att de inte kan uppnå effekten för full plåtrustning. Däremot behöver de läka på samma sätt och med samma läketider som alla andra.  

Knock & Snitt

Knock på lajv är när en slår någon som inte är beredd i bakhuvudet för att göra dem medvetslösa i stunden.

 

För att knocka någon på Edea behöver du ett trubbigt föremål och eftersom du inte ska slå personen på riktigt kan du använda dig av exempelvis bakdelen av ett boffervapen, ett vedträ eller en sko. Av säkerhetsskäl är det helt förbjudet att "slå" någon i huvudet - även när du ska knocka någon och oavsett hur försiktig du kan vara. Peta eller knacka istället försiktigt på axeln eller högt upp på ryggen (men inte i nacken) när du säger "knock" (´nock´) så diskret som möjligt för att det fortfarande ska vara uppfattningsbart. Du måste vara bakom personen du knockar, du får inte knocka någon som är i en strid och du kan inte knocka någon som bär hjälm.

 

Blir du knockad ska du lägga dig ner och spela medvetslös. Är det osäkert eller olägligt att lägga dig ner där du blir knockad på grund av exempelvis lera eller en risk att bli trampad på, är det bra och helt okej att gå undan en bit innan du lägger dig ner. Hur länge du sen spelar medvetslös är upp till dig själv och situationen men riktlinjer på Edea är åtminstone runt 30-60 sekunder, upp till ungefär 2-5 minuter och hellre lite längre och ordentligt än för lite. 
Hur mycket en minns om vad som hände innan en blev knockad medvetslös och hur förvirrad en vill spela när en "vaknar till" är också upp till en själv. 
En förlorar inte KP av att bli knockad och det räknas inte som en träff/skada som behöver läketid. 

Snitt på lajv är när du skär halsen på någon så att rollen de spelar dör i kampanjen. På Edea är det endast tillåtet att snitta någon om du innan lajvet har fått en intrig som ger dig tillåtelse till det på en specifik roll. För att snitta den specifika rollen i fråga drar du ett skarpt boffervapen över dennes hals och säger "snitt". Så länge de är stilla och du har chansen så spelar det ingen roll om de har blivit nedslagna i förväg eller inte. 

Skulle du bli snittad utan att du har gått med på att din roll kan bli det innan lajvet med arrangörer, så är det inte giltigt och räknas inte. 

"Skarp Skada" & Sjukvård

Om du skulle bli skadad på riktigt och behöver hjälp från omgivningen, ska du ropa "Skarp skada!". Hör du dessa ord från någon annan behöver du stanna upp och bryta spelet på en gång för att hjälpa personen. Om det behövs kan du ropa "skarp skada!" för att få hjälp av fler från omgivningen även om det inte är du som är den skadade. 

 

Vid akuta eller livshotande omständigheter vid olyckor eller sjukdom ska 112 ringas. Att ropa efter hjälp från omgivningen kan också vara en bra idé. 

Vid behov av hjälp för sjukdom eller skador som inte är akut/livshotande så går det att vända sig till värdshuset, alternativt att sms:a huvudarr Robin Sjöberg eller trygghetsvärd Nina Sjöberg (vars mobilnummer inkluderas i utskicket via mail inför lajvet) om det känns bättre eller lättare. Skulle det behövas så finns det beredskap att åka till akuten (Akutmottagningen på Akademiska sjukhuset, Uppsala) på plats dygnet runt.

Tänk på att inte skrika "skarp skada" mer än nödvändigt. Handlar det t ex. om att en allvarligt skadad person ligger och blir trampad på mitt i en stor bofferstrid när det är mörkt, kan det då vara fullt nödvändigt att bryta hela bofferstriden. Handlar det t ex. om att någon har vrickat foten i samma bofferstrid kan det då räcka att personen tillkallar hjälp från en eller två andra som kan hjälpa dem åt sidan och kalla efter sjukvård medan resten får fortsätta striden. 

Om du är osäker på om någon är skadad på riktigt eller bara spelar skadad så fråga då helt enkelt. Du kan också använda dig av handsignalerna vi förklarar här nedan.

bottom of page