top of page
54515122_10218627487108880_5718591780295

SPELREGLER

På den här sidan finner du våra spelregler (som inte har med strid att göra - dessa finner du här)

 

Allt vad gäller likabehandling, tryggheten på plats, i spelet och i kampanjen, såväl som ramar och riktlinjer för om du utsätts eller ser någon annan bli utsatt bl.a. finns på sidan Värdegrund & Trygghet

(På sidan Nybörjartips planerar vi att ha mer ingående info, förklaringar och tips om allt från passande klädsel, rollnamn och packlistor, till hur en förhåller sig till in/off bl. a. men för tillfället har vi inte hunnit komma dit)

Fotograf: Hanna Olsson

Tältfrid

På Edea gäller tältfrid men inte lägerfrid. Det innebär att det inte är tillåtet att gå in i någon annans tält utan tillstånd, men att det är tillåtet att gå in i någon annans läger utan tillstånd. Däremot är det inte tillåtet med strid i läger av både säkerhetsskäl och med trygghet i åtanke. 

Bandade föremål, Obeväpnade vs. beväpnade, Valuta & Stöld

Endast föremål som tillhör Edea och är märkta med band, samt kampanjens valuta är det tillåtet att stjäla och förhandla med på lajvet; ingenting annat. När du går och lägger dig är det tillåtet att förvara bandade föremål och valuta i ditt tält, men annars ska du antingen ha dem med dig eller lämna dem någonstans i lägret. Allt som förvaras utanför tälten är det tillåtet för tjuvar att leta igenom när du sover eller är ute och fiskar. 

 

Det är tillåtet att förvara bandade föremål och valuta i bältesväskor eller andra bärdon en har på sig ute på lajvet, men det är inte tillåtet att ta sig in i någon annans bältesväskor eller bärdon som någon annan har på sig. Skulle din roll t ex. bli knockad eller nedslagen så kan andra roller leta igenom och ta allt de vill ha när du är medvetslös IN, men OFF är det du som måste ta fram och lämna över alla bandade föremål, kampanjens valuta och övriga intrigföremål om en rånare begär det av dig. 

Det är inte tillåtet att utan varning slå på roller som är obeväpnade, men denna regel är till för att spelare som inte vill eller klarar att bli boffrade på inte ska behöva bli det - inte för att ge obeväpnade roller ett övertag över beväpnade roller när det både i sagan och verkligheten är tvärtom. Om en obeväpnad person skulle bli hotad med våld av någon med ett draget vapen och inte vill bli boffrad på, behöver den obeväpnade personen därför göra som den beväpnade personen säger för att undvika det. Om en obeväpnad person skulle bli rånad av en beväpnad rövare som säger "ge mig dina ägodelar, annars slår jag ner dig!", varpå den obeväpnade personen vill undvika att bli nedboffrad ska det då ses som motsvarande till plundring av en medvetslös roll - dvs. att plundringsoffret inte har något val om vad de får behålla utan måste vara uppriktig, ta fram alla bandade föremål, mynt och övriga intrigföremål de har och lämna över allt som rövaren vill ha. 

Exempel: Ralle-balle vinglar hem från Galna Galten efter att ha spelat bort sin feta yxa i tärning och är därför obeväpnad; i bältesväskan har han däremot ett skrivet handelsavtal som det inte vore bra om det hamnade i fel händer, samt några mynt. På vägen blir han stoppad av Rolle-bolle som drar sitt svärd och säger "ge mig alla dina saker och mynt, annars slår jag ner dig!". Eftersom Ralle-balle är obeväpnad har han då två val:

  • Om han verkligen inte vill bli boffrad på, måste han då gå med på vad Rolle-bolle säger och lämna över handelsavtalet och alla mynt - om Ralle-balles spelare är en lajvare som inte fuskar kommer han inte ljuga och säga att han inte har några saker eller mynt, eller försöka undanhålla handelsavtalet när han tar fram mynten. 

  • Om han hellre vill ta chansen att komma undan med både handelsavtalet och mynten i behåll genom att fly, eller vägrar genom att säga "nej det tänker jag inte din dumsnut!" för att göra en roligare scen, har han då fått sin chans och gjort sitt val att göra det tillåtet för Rolle-bolle att boffra ner honom. 

Mer information om bl. a. att ta skada, läketider och fältskär finner du under Stridsregler & KP-system.

På det första lajvet i kampanjen kan du bli tilldelad bandade föremål och/eller Valuta vid incheckning; vilka roller som tilldelas vad eller hur mycket bestäms då av arrangörer. Bandade föremål och Valuta som din roll har vid lajvslut ska du ta med dig och lämna in när du checkar ut; kommer du som samma roll på följande lajv får du börja med samma bandade föremål som du slutade med sist. Kommer du som en annan roll eller uteblir på följande lajv kommer dem ges till någon annan.

 

Bandade föremål/intrigföremål på Edea kan vara märkta med band i ett av tre olika färger - 

  • Föremål med blå band har inga magiska egenskaper, men dessa kan ha värde av andra anledningar.

  • Föremål med lila band har magiska egenskaper och dessa kan fungera på olika vis - mer om detta finner du längre ner under Magi.

  • Föremål med gula band är enbart avsedda för barnintriger och både föremålen och intrigerna som är tänkta för barn, förväntar vi oss att äldre lajvare hanterar och bemöter med gott lajvsinne. Dels är målgruppens åldrar för dessa intriger flytande och sedan vill inte ha ett separat "lajv i lajvet" för barnen, utan deras spel är lika mycket en del av Edea. Uppmuntra barnen och hjälp dem vid behov med de sk. barnintrigerna. Hjälp till att ge dem en upplevelse och sysselsättning genom att inte bara ge dem vad de frågar efter direkt utan bjud in till spel. Även om ett föremål är märkt för barnintrigerna är det meningen att barnen ska behöva "arbeta" för sina uppdrag. Var lyhörd utifrån barnets ålder och tuffhet/blyghet.
    Samtidigt som det finns intriger och intrigföremål som är avsedda för barn, måste barn och unga ändå släppas in och få vara delaktiga i det "vanliga" spelet/lajvet med alla andra. Ta självfallet hänsyn till ålder ihop med uppträdande, men underskatta inte deras potential att göra skillnad om de bara får chansen - ett barn som får hjälpa en krigare med ett ärende eller spionera åt en adelsperson får dessutom en fantastisk upplevelse! Glöm inte heller att yngre lajvare har lika mycket rätt att ägna sig åt lajvhobbyn som äldre lajvare. Om du föredrar att inte interagera med barn eller unga så kan du undvika det utan att vara respektlös eller nedlåtande. 

I kampanjen används tre olika valutor - 

  • INlajv-valutan som roller har och bär med sig på lajven kallas Koppar och Silver in - dessa är i form av gamla mynt (tills vi så småningom kan prägla unika mynt till kampanjen!)

  • INlajv-ordet för vanliga svenska pengar (SEK) är "Mark", (en krona kallas en mark, 10kr kallas 10 mark) och används t ex. på Värdshuset.

  • INlajv-ordet som används för att ange värdet på en enhet Resurs är "Bhan" (ett ord som i sagan är tusentals år gammalt och ska betyda "tusental"). Ett Bhan/en enhet Resurs motsvarar 100 Silver i värde - mer om Resurssystemet finner du längst ner på denna sida.

Ingen spelare eller roll

Varken spelare eller roller ska någonsin missgynnas eller behöva bli utsatta för kränkande, nedsättande eller nedvärderande ord, kommentarer eller särbehandling baserat på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, funktionsvariation eller vikt i samband med Edea. Ingen spelare eller roll ska någonsin behöva utsättas för sexuella trakasserier, sexuellt våld, hot om sexuellt våld eller oönskade sexuella närmanden i samband med Edea.  

Bara roller

Men ingen spelare

-

Får utsättas för rasism på grund av IN-rasen de är (alltså svartblod, alver, naturväsen eller människor). 

Bara roller får bli diskriminerade, missgynnade och illa bemötta och behandlade baserat på var de kommer från IN, religion eller annan trosuppfattning de har IN, deras status IN, politiska åsikter IN och erfarenhet i världen IN. 

Får utsättas för rasism, särbehandling, ord eller kommentarer baserat på etnisk tillhörighet eller hud-,hår- eller ögonfärg i verkligheten.

 

Ingen spelare får någonsin missgynnas eller bli utsatta för kränkande, nedsättande eller nedvärderande ord, kommentarer eller särbehandling baserat på religion eller annan trosuppfattning, politiska åsikter eller lajverfarenhet de har i verkligheten. 

Handsignaler för samtycke och trygghet

Samtidigt som det bara är upp till dig och ingen annan att avgöra vad du själv känner dig bekväm med eller inte, förväntas det inte av någon att alltid kunna veta exakt hur någon annan känner sig i alla olika situationer. Att känna sig osäker på om någon faktiskt fått ont eller blivit skadad på riktigt eller bara spelar i bofferstrid är inte heller helt ovanligt. Följande handsignaler är till för att kontrollera eller förmedla huruvida en spelare vill eller är bekväm med att delta eller fortsätta med vad som händer i spelet eller inte. Handsignalen för att kontrollera kan också användas för att kontrollera någons (verkliga) välbefinnande på plats under lajven.

Om du vid något tillfälle känner dig osäker på om en medspelare är okej, om de fått ont eller är skadad på riktigt, om de vill eller känner sig bekväma med att delta eller fortsätta vara delaktig i scen, interaktion eller situation i spelet, kan du använda dig av följande handsignal för att kontrollera: 

Uppdateras med bättre bild när vi har dem

Får du samma signal tillbaka eller om de nickar kan ni fortsätta med spelet som om inget hände. 

Kontrollerar du för att du är orolig över personens verkliga välbefinnande på plats och de skakar på huvudet, betrakta spelet mellan er som brutet och fråga om de vill ha någon hjälp eller om det finns något du kan göra. Respektera deras önskemål och agera därefter.

Kontrollerar du om personen är okej att fortsätta i strid och de skakar på huvudet, betrakta spelet mellan er som brutet och se efter om de behöver hjälp. Ropa "skarp skada!" och kalla efter sjukvård om det behövs.  

 

Kontrollerar du om personen vill eller är bekväm med att delta eller fortsätta vara delaktig i en scen, interaktion eller situation i spelet och de skakar på huvudet, lämna dem i fred. Om du kan och känner att det skulle vara hjälpsamt eller behövs, kan du också försöka skapa en undanflykt för personen genom att styra om spelet i en annan riktning.

Vad anledningen än kan vara för att vilja kontrollera, så råder vi dig också att ta det säkra före det osäkra och hellre kontrollera "i onödan".

Är det något specifikt du undrar om du får göra eller om du kanske har en idé om något ni skulle kunna göra tillsammans för en cool scen, kan du också söka kontakt och fråga off lite diskret åt sidan. Däremot får du aldrig tvinga eller pressa någon till mer kontakt eller deltagande än de vill och är bekväma med. 

Om du vid något tillfälle känner att du inte vill eller är bekväm med att delta eller fortsätta vara delaktig med någon/andra, en scen, interaktion eller situation i spelet, så vill vi att du använder dig av följande steg:

Steg 1 -

Om du inte känner att det är absolut nödvändigt, så försök först och främst att undvika eller komma ur situationen utan att bryta spelet om du kan. Du kan förslagsvis gå därifrån eller förmedla med ditt kroppsspråk att du inte är intresserad eller inte vill vara med (t ex. genom att undvika ögonkontakt, dra dig undan, skaka på huvudet lite diskret eller bara ignorera skiten ur de du vill undvika).

Steg 2 - 

Titta på personen/personerna i fråga, håll upp din hand som på bilden nedan och skaka på huvudet för att förmedla "Stopp, jag vill inte". 

Uppdateras med bättre bild när vi har dem

Steg 3 - 

Om det (fortfarande) behövs, bryt spelet genom att säga "OFF!" och sedan vad problemet är. Att du t ex. inte vill, orkar, är obekväm eller behöver bryta är tillräckligt. Känns det lättare eller om det behövs kan du be om hjälp från andra i omgivningen. 

julia-kadel-HT1cBTs-550-unsplash.jpg

MAGI

Enligt en folksaga som lever vidare än idag, var det när mystiska och uråldriga skrifter och föremål upptäcktes i en gravplats av människor som det började. När dessa människor sedan började inse att deras fynd kunde vara nyckeln till magiska krafter utan like, ska det ha skett en avgörande och katastrofal intressekonflikt i gruppen. Å ena sidan fanns det dem som såg potential och medel att kunna hela och rädda andra som annars var bortom räddning hela världen över. Å andra sidan fanns det dem som såg potential och medel till oändlig makt och krafter att bli så gott som ostoppbara och odödliga.

När de som hade onda avsikter kom fram till att allt de behövde var livskrafterna och själarna från andra levande varelser i sitt utforskande, ska de som hade goda avsikter och inte lyckades fly ha varit de första att bli offrade. Vad dem med goda avsikter kan ha kommit fram till i sitt utforskande är det ingen som vet. 

Trots att de få som lyckades fly gjorde sitt bästa för att varna människorna de kunde nå i tid om vad som hade hänt och var på väg, var det först när det var för sent som deras varningar blev tagna på allvar.

Sannolikt på grund av vad de medlade med eller hur, ska de mänskliga magikerna börjat se mindre och mindre mänskliga ut i takt med deras framfart. När de flesta och värsta massakrerna tog plats under nattetid och i samband med den mörka magin som härjade, fick Nattens krig sitt namn. Vid det laget var då både mörkeralver och vissa naturväsen delaktiga på nattens sida, och så småningom blev det klart att även de hade fått tillgång till de ursprungliga magikernas magi. 

 

När de största mänskliga ätterna i Tyria väl beslutade sig för att gå ihop, var det först och främst för att slåss för det mänskliga folkets överlevnad. De ofattbara och gemensamma förlusterna av familjemedlemmar, släktingar, vänner och hem skapade samhörighet, den obeskrivliga sorgen och smärtan blev till bärsärkaraseri på slagfälten och tillsammans lyckades de egenhändigt vända hela kriget. Magiker, mörkeralver och naturväsen som var delaktiga på den ondskefulla nattens sida mötte äntligen motstånd och nederlag efter nederlag tills de som kunde tvingades fly. 

Oavsett om de magiska krafterna kunde användas till rena och goda ändamål bedömdes de som alldeles för farliga för att få fortsätta existera. Åtgärden blev därför att jaga ner och avrätta varenda utövare som återstod och att bränna alla deras kroppar, tillhåll, föremål och skrifter. 

 

När Tyrias “räddare och beskyddare” sedan gick vidare till att “rena” hela landet från alla “omänniskor”, är det möjligt att de inte såg någon skillnad på olika naturväsen och alver. Det är också möjligt att även skogsalver och odelaktiga naturväsen sågs som opålitliga och riskabla trots att de var fullständigt oskyldiga och också hårt drabbade i kriget. Innan minoriteten människor som levt nära nog för att försöka försvara och försäkra om deras oskyldighet och fredlighet kunde utvisas för att vara lika opålitliga och riskabla, hade de redan valt att ge sig av på egen hand. 
 

Resurssystemet

Resurser som roller/spelare kan bli tilldelade tillsammans med intriger att göra affärer eller byteshandel med framgår i kartorna här nedan.

Hur Resursbeskrivningarna ska tolkas

Att vissa Resurser (de flesta, rentav) inte exporteras från ett visst rike betyder inte att den totalt saknas där. Folk har kläder på kroppen även om Textilier inte exporteras från platsen, det finns mat och dryck även om Spannmål, Boskap eller Bryggeri inte exporteras osv.

De Resurser som exporteras ska ses som att det produceras tillräckligt mycket för att sälja av eller byta bort. Vissa Resurser är naturligtvis sällsynta (t ex. Ädelstenar eller Färger), och sådana kanske inte produceras för vanliga husbehov, men i det stora hela fungerar Resurssystemet likadant.

Hur pratar vi INlajv om Resurser?

Regelmässigt beskrivs Resurser med sina namn och en siffra, t ex. “Timmer 1”. Men i sagans värld säger rollerna antingen

Vagnslast (för t ex. Timmer eller Metaller), 

Tunna (för t ex. Pilbågar eller Vapen), 

Hjord (för Boskap, Hästar) eller

Kista (för t ex. Smycken eller Bläck, Papper mm).​

INlajv-ordet som används för att ange värdet på en enhet Resurs är "Bhan" (ett ord som i sagan är tusentals år gammalt och ska betyda "tusental"). Ett Bhan/en enhet Resurs motsvarar 100 Silver i värde - mer om Resurssystemet finner du längst ner på denna sida.

EDEA_v5.0.jpg

Celumár

Skogsalver

  Export:

  • Glas

  • Keramik

  • Skaldjur

  • Hantverk

  Import:

  • Spannmål

  • Kryddor

Stormklippa

Människor

  Export:

  • Papper

  • Bläck

  • Lärosäte

  • Flotta

  • Fisk

  • Bryggeri

  • Salt

  Import:

  • Timmer

  • Spannmål

  • Boskap

Sidea

Människor

 Export:

  • Ädelmetaller

  • Ädelstenar

  • Smycken

  • Kryddor

  • Färger

  • Keramik

  • Salt

 Import:

  • Timmer

  • Spannmål

  • Textilier

Mancëar

Skogsalver

  Export:

  • Skepp

  • Hyrsvärd

  • Salt

  • Bryggeri (särskilt populär är den starka spritdrycken "Dödskalle"

  Import:

  • Timmer

  • Spannmål

Ödemarken

Svartblod

  Export:

  • Starka kryddor

  • Olja (t ex. lampolja eller smörjolja)

  • Torkat kött

  Import:

  • Spannmål! (bröd ses som en delikatess i Ödemarken)

  • Boskap

  • Timmer

Palyanórië

Skogsalver

  Export:

  • Boskap

  • Hästar

  • Hyrsvärd

  • Textilier (mest ylle)

  Import:

  • Metaller

  • Salt

  • Kryddor

Óredakil

Mörkeralver

  Export:

  • Metaller

  • Vapen

  • Rustningar

  • Smycken

  • Sten

  Import:

  • Spannmål

  • Timmer

  • Boskap

Grimmersmark

Människor

  Export:

  • Hyrsvärd

  • Boskap

  • Timmer

  • Gruvor

  • Skinn & Hudar

  • Hästar

  • Vapen

  Import:

  • Textilier

  • Keramik

  • Spannmål

Dweira

Människor

  Export:

  • Metaller

  • Smide

  • Vapen

  • Rustningar

  • Bryggeri

  • Hyrsvärd

  • Sten

  Import:

  • Timmer

  • Spannmål

  • Boskap

Olassilomië

Skogsalver

  Export:

  • Skinn & Hudar

  • Vapen (Pilbågar)

  • Hyrsvärd (Bågskyttar)

  • Hantverk (Trä & Läder)

  Import:

  • Metall

  • Vapen

  • Salt

Ceminassë

Skogsalver

  Export:

  • Textilhantverk

  • Böcker

  • Papper (fint)

  • Bläck (av yppersta kvalitet)

  Import:

  • Timmer

  • Spannmål

  • Färger (särskilt pigment för textilfärgning & bläcktillverkningen)

Imírilië

Skogsalver

  Export:

  • Rustningar

  • Vapen

  • Smycken

  • Metaller

  Import:

  • Spannmål

  • Timmer

  • Boskap

bottom of page