top of page
  • Facebook
  • Discord
Image by zhang kaiyv

I världen

Enligt berättelser och rykten runt om i världen och genom tiderna, kan Edeas olika naturväsen vara både farliga och hjälpsamma att ha sin omgivning. Å ena sidan sägs de kunna förvilla individer till att gå vilse, orsaka olyckor, “otur” eller galenskap. Å andra sidan sägs de kunna hjälpa andra att istället hitta hem, att inte svälta ihjäl, beskydda försvarslösa eller ledsaga dem till säkerhet, och om du skulle hjälpa dem, kan det till och med hända att du blir belönad. 

Av alla de som dessa berättelser och rykten kommer från, är det många som tror att vad du i ett naturväsens ögon förtjänar, är vad som avgör huruvida du hamnar på deras “onda” eller “goda” sida. I många fall verkar detta kunna stämma. 

Däremot, förekommer det även en del berättelser och rykten om naturväsen som kan förstöra eller vara farliga för dig, oavsett om du förtjänar det eller inte - något du kan komma att inse först när det är alltför sent.  

-

Edeas naturväsen är en del av världens vilda och mystiska natur. De kan komma från och finnas i eller i närheten av skog eller annan vildmark där grönska växer fritt, hav, sjöar eller vattendrag. 

De bryr sig sällan om sådant som makt, status, berömmelse eller rikedomar, bär och använder sig aldrig av vanliga vapen och är för det mesta även antingen obekanta eller ointresserade av världens valuta. Är de medvetna om eventuella regenter, regeringar, lagar eller maktkonflikter i landet eller området de bor i, brukar de inte bry sig om det heller - åtminstone så länge det inte påverkar dem.

Troll

Troll i Edea föds, bildar familjer och dör precis som människor, men kan ofta bli betydligt mycket äldre. Somliga föredrar att bo och leva mer eller mindre för sig själva i vildvuxna skogsområden där de är svåra att hitta. Andra kan leva i närheten eller i naturnära byar eller samhällen som är befolkade av människor - i dessa fall är de ofta sedda som ärliga, pålitliga och hjälpsamma individer, men som inte tar någon skit och som inte tolererar några dumheter eller onödiga konflikter. 

Edeas troll har inga magiska förmågor men är immuna mot magi. De är i allmänhet fredliga men till skillnad från knytt och älvor, kan troll både knocka och använda sig av till exempel en stekpanna eller kavel som ett vapen för att försvara sig själva, andra de bryr sig om, sina hem eller bara för att lära någon en läxa. De använder sig däremot aldrig av vanliga vapen eller någon form av rustning. Troll är också de enda naturväsen som kan vara fältskär.

Många troll kan ofta ha en tendens att samla på saker men vanligtvis inte på grund av dess värde, utan snarare för vad de själva finner intressant och fascinerande. Eftersom världens valuta är varken unikt eller sällsynt brukar det sällan gå att bara köpa något från ett troll. Däremot använder de sig ofta själva av byteshandel, som också kan innefatta tjänster, i utbyte mot något de vill ha eller behöver.

-

Troll i Edea kan vara en del av antingen Timre eller skogen på plats - mer information och karta finner du längre ner under Off-info.

Knytt

Knytt i Edea kan komma från djupa skogar eller platser kopplade till vatten. Det sägs att de får sina liv från naturen men exakt hur eller hur länge de kan leva verkar inte ens de själva ha full koll på.

 

Trots att de tenderar att vara osäkra och försiktiga mot sådant de aldrig sett eller upplevt förut är de ofta väldigt nyfikna och spontana. Till en början vandrar de för det mesta ensamma och var deras upptäcktsfärder än leder dem. När de finner sina nära och kära, sina bästaste vänner och en plats att kalla hem längs med vägen brukar de stanna där. Det betyder däremot inte att de att de så förlorar sin nyfikenhet eller slutar gå på upptäcktsfärder; bara att de därefter brukar hålla sig inom ett visst område och i närheten av dem de älskar och bryr sig om. 

Knytt är vanligtvis vänliga och godhjärtade i grunden. Utöver att bry sig otroligt mycket om alla de sina, verkar de ofta ha svårt att se även andra i omgivningen fara illa, ha det kämpigt eller må dåligt utan att erbjuda hjälp eller stöd. Har de däremot skäl till att tycka illa om personen i fråga pga. något de gjort kan de välja att låta bli. I vissa särskilt personliga och välförtjänta fall, har det bl. a. hänt att planer blivit avslöjade eller saboterade, viktiga eller värdefulla föremål har gömts undan eller stulits, skosnören har blivit hopknutna och läger har bombarderats med kottar av förargade knytt.  

Knytt använder sig aldrig av vapen eller knock, bär aldrig någon form av rustning, kan inte vara fältskär och är inte immuna mot magi. 

De har en magisk förmåga som kan användas på en person i taget av vilken ras som helst förutom troll. Den varar bara en stund och kan inte användas på samma person mer än en gång per dag. Vad den gör, vad som krävs för att få den att fungera och hur offer kan undvika att bli snärjd kommer bara skickas ut till de som anmäler sig som knytt, men effekten behöver de själva förmedla till sina offer i stunden.  

-

Knytt i Edea kan vara en del av antingen Timre eller skogen på plats - mer information och karta finner du längre ner under Off-info.

Älvor

För er som har läst om världen, Nattens krig och hur det började, kanske ni kommer ihåg att "vissa naturväsen" ska ha varit delaktiga tillsammans med bl. a. mörkeralver på den ondskefulla nattens sida i kriget. För er som också har läst om troll och knytt här ovan kan det nu kanske kännas eller vara en misstanke att det hintar till något annat slag av naturväsen som ännu inte har nämnts - om så är fallet för dig har du helt rätt.    

Samtidigt som det i allmänhet är införstått idag att krigets ökända naturväsen var älvor, har det åtminstone utanför Tyria uppstått en teori om att det kan finnas två olika typer av älvor sedan dess - däremot oavsett hur pass vanlig eller trovärdig teorin eller liknande synsätt kan tyckas, är de i grund och botten formade av uppfattningar. Därav är följande "information" bara en aspekt av hela verkligheten och berättar inte hur alla eller någon faktiskt är eller måste vara.

-

"Typen" av älvor som ofta kategoriseras som "goda" verkar vanligtvis vara spontant dragna mot glädje, platser, personer och sammanhang fulla av liv, skratt, kärlek, ibland frid och ibland livlig lekfullhet. För det mesta är de godhjärtade i grunden så som knytt ofta är, men liksom knytt kan de också vara lite av en manifestation av karma i "sina" områden - vänliga, välmenande och ofarliga så länge de inte förargas. 

 

Vare sig de är medvetna om det själva eller inte, kan "goda" älvor vissna och tyna bort i fångenskap eller om de bevittnar för mycket elände, lidande och hemskheter i världen omkring sig; i synnerhet om de känner sig hjälplösa. Eftersom de olyckligt nog också tenderar att knyta an till folk de får lära känna, brukar det innebära att de stannar och dör med sina nära och kära om de drabbas. 

-

Älvor av den här "typen" kan vara en del antingen Timre eller skogen på plats - mer information och karta finner du längre ner.

"Typen" av älvor som vanligtvis kategoriseras som "onda" kan synnerligen leva upp till den uppfattningen på mer än ett vis; åtminstone till synes. Förutom att ha cementerat sammankopplingen mellan naturväsen och ondska under Nattens krig, har älvor av den här "typen" fortsatt vara kontinuerliga kumpaner och i samröre med mörkeralver, svartblod och likartat depraverade människor ända sedan dess. Samtidigt verkar det ofta som att det inte beror på några onda avsikter, maktbegär eller hat utan snarare på att de bara råkar vara spontant dragna mot kaos och att de frodas av det.

Vare sig de är medvetna om det eller inte verkar de vanligtvis vara drivna av en morbid men samtidigt lekfull och på ett underligt sätt oskyldig nyfikenhet att helt enkelt vilja se vad som kan hända. 

Eftersom de inte brukar bry sig om vilka som drabbas eller hur, kräver ingen annan anledning eller belöning i gengäld för egen vinning utöver "för skojs skull" men också utan förutsägbar lojalitet, har de visat sig både väldigt användbara och väldigt riskabla för andras onda ändamål.

-

Älvor av den här "typen" kan bara vara en del av skogen på plats - mer information och karta finner du längre ner.

-

Älvor använder sig aldrig av vapen eller knock, bär aldrig någon form av rustning, kan inte vara fältskär och är inte immuna mot magi. 

De har en magisk förmåga som kan användas på en person i taget av vilken ras som helst förutom troll. Den varar bara en stund och kan inte användas på samma person mer än en gång per dag. Vad den gör, vad som krävs för att få den att fungera och hur offer kan undvika att bli snärjd kommer bara skickas ut till de som anmäler sig som älva, men effekten behöver de själva förmedla till sina offer i stunden. 

Off-info - Klädsel

Istället för att troll, knytt eller älvor ska klä sig i vad de kan komma över IN såsom det kan vara ibland i andra kampanjer (dvs. tygtrasor eller gamla och lappade kläder), ser vi hellre att deltagare som vill spela dessa naturväsen får skapa sina egna speciella fantasy-outfits för sina roller. Utöver smink-kraven och annat vi uppmuntrar här nedan, försöker vi ge förslag och exempel som förhoppningsvis kan ge en bild av vad vi kan föreställa oss; i framtiden hoppas vi ha bilder på vad deltagare på Edea har tagit fram för sina roller!

Smink

Troll

Krav på trollsvans, gärna med en tofs på slutet. 

Knytt

Krav på grönt eller blått smink på synlig hud.

Älvor

Krav på sminkade märkningar i ansiktet, samt långa öron och/eller horn.

Grundkoncept för klädsel 

Naturväsen som samlever med människor - "Människo-kläder" såsom klänningar eller kjortlar och byxor som grund + + naturinspirerade element såsom exempelvis en hatt som ser ut som en förvuxen svamp eller blomma, texturer som ser ut som mossa eller bark, bältesväskor som ser ut blad eller ekollon eller kanske blommor, svampar, rötter eller blad som växer i håret eller sticker ut under klädesplagg.

För mer "vilda" och "ociviliserade" naturväsen kanske klädsel kan bestå nästan helt av specialgjorda plagg som ser ut som stora blad, skogens mark med mossa, rötter, grenar, blad, blommor och annan grönska, samt naturinspirerade element såsom vi nämnde här innan. Självklart är det fritt att hitta på annat som kan passa - är du osäker om något passar eller kanske ser för "offigt", modernt eller fake ut kan du maila till antingen edealajv@gmail.com eller luna.edea@gmail.com

 

Speciellt för troll -  Eftersom svansar inte alltid syns och särskilt om trollet/rollen har mest "vanliga människo-kläder" utan så mycket naturinslag, uppmuntras också horn, latex-öron, näsor och/eller andra lösdelar men är inte krav. Utifrån troll-texten ovan uppmuntrar vi också boffer-"vapen" såsom stekpannor, kavlar eller ölstop.

 

Speciellt för knytt - Eftersom knytt som kommer från skog ska ha grönt smink och knytt från platser kopplade till vatten ska ha blått smink, får klädsel gärna förstärka eller följa samma teman. Skogsknytt kanske kan ha mer element såsom kottar, blad, mossa och rötter osv. medan vattenknytt kan ha mer flödande lager, snäckor, kanske fiskfjäll eller horn som ser ut som korall som exempel.

Speciellt för älvor - Samtidigt som älvor kan vara antingen "onda" eller "goda" i sin natur, är det helt frivilligt och ditt eget val om du vill uttrycka vilken "typ" din älva är rent utseendemässigt. Annars för de som vill, kan "goda" älvor kanske vara mer sagoinspirerade med ljusa färger och kanske gulliga små horn, medan "onda" älvor kanske kan se mer demonlika ut som exempel. 

Zoner/Sidor på plats

Baserat på fiktionen är lajvområdet på plats uppdelat i följande zoner/sidor -

  • Vakadal (Tyria) - för endast mänskliga roller

  • Timre - för endast mänskliga roller, samt skogsalver och naturväsen som kan leva tillsammans med sagda människor 

  • Skogen - för alla raser och övriga roller.

  • Offen - för alla som inte bor in.

  • Värdshusängen - reserverad för Värdshuset, arr och funktionärers läger.

 

Om du anmäler dig som troll, knytt eller en "god" älva på Edea får du alltså följande två alternativ i anmälningsformuläret - 

  1. Att vara en del av Timre* vilket innebär att du bara får ha ditt läger i antingen Timre eller Offen

  2. Att vara en del av Skogen vilket innebär att du bara får ha ditt läger i Skogen eller Offen.

 

Anmäler du dig som en "ond" älva på Edea kan du då bara vara en del av Skogen, vilket innebär att du bara får ha ditt läger i antingen Skogen eller Offen.

*För deltagare som är intresserade av att spela naturväsen och invånare med människor (och eventuellt skogsalver) i Timre, är det viktigt att läsa om byns bakgrund och samhällsstruktur på sidan Människor i förberedelse för anmälan. Där finner du även informationen du behöver om du är intresserad av att spela ledare, politiska intriger och maktspel i Timre.

Värdshusängen

Vakadal

Timre

Offen

Skogen

Gränsen mellan inlajv

 och offlajv på området

bottom of page