top of page
Image by Caleb Fisher

Hur det började

Enligt en folksaga som lever vidare än idag, var det när mystiska och uråldriga skrifter och föremål upptäcktes i en gravplats av människor som det började. När dessa människor sedan började inse att deras fynd kunde vara nyckeln till magiska krafter utan like, ska det ha skett en avgörande och katastrofal intressekonflikt i gruppen. Å ena sidan fanns det de som såg potential och medel att kunna hela och rädda andra som annars var bortom räddning hela världen över. Å andra sidan fanns det de som såg potential och medel till oändlig makt och krafter att bli så gott som ostoppbara och odödliga.

När de som hade onda avsikter kom fram till att allt de behövde var livskrafterna och själarna från andra levande varelser i sitt utforskande, ska de som hade goda avsikter och inte lyckades fly ha varit de första att bli offrade. Vad de med goda avsikter kan ha kommit fram till i sitt utforskande är det ingen som vet. 

Trots att de få som lyckades fly gjorde sitt bästa för att varna människorna de kunde nå i tid om vad som hade hänt och var på väg, var det först när det var för sent som deras varningar blev tagna på allvar.

Sannolikt på grund av vad de medlade med eller hur, ska de mänskliga magikerna börjat se mindre och mindre mänskliga ut i takt med deras framfart. När de flesta och värsta massakrerna tog plats under nattetid och i samband med den mörka magin som härjade, fick Nattens krig sitt namn. Vid det laget var då både mörkeralver och vissa naturväsen delaktiga på nattens sida, och så småningom blev det klart att även de hade fått tillgång till de ursprungliga magikernas magi. 

Tyria

När de största mänskliga ätterna i Tyria väl beslutade sig för att gå ihop, var det först och främst för att slåss för överlevnaden av deras folk. De ofattbara och gemensamma förlusterna av familjemedlemmar, släktingar, vänner och hem skapade samhörighet, den obeskrivliga sorgen och smärtan blev till bärsärkaraseri på slagfälten och tillsammans lyckades de egenhändigt vända hela kriget. Magiker, mörkeralver och naturväsen som var delaktiga på den ondskefulla nattens sida, mötte äntligen motstånd och nederlag efter nederlag tills de som kunde tvingades fly. 

Oavsett om de magiska krafterna hade kunnat användas till rena och goda ändamål bedömdes de som alldeles för farliga för att få fortsätta existera. Åtgärderna blev därför att jaga ner och avrätta varenda utövare som återstod och att bränna alla deras kroppar, tillhåll, föremål och skrifter.

Med tanke på att dessa ätter hade levt på ett sådant avstånd från folkgrupper av andra raser i riket att de flesta aldrig hade sett en alv eller ett naturväsen innan och efter allt de just varit med om, är det inte så konstigt att alla alver och naturväsen sågs som potentiella hot som det inte gick att lita på. I slutskedet av kriget drev de därför ut alla omänniskor som fortfarande fanns kvar för att försäkra en trygg och säker framtid för sitt folk i landet. Av samma skäl, tog var och en av de enade ätterna därefter eget ansvar att upprätthålla både ordning och beredskap som adel i Tyrias olika regioner. En folkhjälte utan ätt, som under kriget bevisade sin rättfärdighet och strategiska förmåga, utsågs till rollen som en opartisk monark med titeln “av Tyria”.

-

Tolv generationer har nu gått med samma legendariska ätter i makten, idag med Drottning Sigrid på tronen. Sedan Nattens krig har det upprättats en rad olika utposter med uppgift att se över och försvara gränsen mot “omänniskor” som fortfarande inte tolereras, men även suspekta människor och andra hot från angränsande länder. 

Med de senaste rapporterna om att nya oroligheter i Hedera har känts av i en ytterkant av Tyria, samt illabådande rykten om vad de kan röra sig om, har den senaste utposten Vakadal nyligen upprättats.

Timre

Till skillnad från hur de största ätterna av människor i Tyria inte brydde sig om att ta någon tid att bekanta sig med de så kallade "omänniskorna" innan de drev ut dem, fanns det andra mindre ätter och grupper av människor som redan innan kriget hade mycket mer förståelse. Till skillnad från hur de större ätterna levde utbredda i hjärtat av riket, levde dessa människor i rikets utkanter och mycket närmare både naturväsen och skogsalver en lång tid innan de magiska krafterna upptäcktes. Trots att de var mycket färre i nummer och hade mycket mindre resurser att försvara sig med själva när Nattens krig kom till dem, var det mycket tack vare den acceptans och grannsamverkan som redan existerade mellan de olika raserna i området som gjorde att de klarade sig mer eller mindre välbehållet - men däremot inte helt utan förluster. 

Med vetskapen om att områdets skogsalver och naturväsen var fullständigt oskyldiga, förståelse för deras fredliga natur och personliga band som bara blivit starkare genom kriget, kunde de inte bara se på när "Tyrias räddare och beskyddare" stormade in med sina vapen, våld och döva öron. När det också blev klart att de skulle finna sig under ett styre de varken valt eller ville lyda, var det tillräckligt många människor som hellre lämnade landet för att forma den nya byn Timre precis utanför gränsen. 

Trots att precis ha klarat sig igenom ett av världens blodigaste krig, följt av att behöva göra det frivilliga men ändå svåra valet att lämna sina hem på grund av sin egen ras, kunde de anpassa sig väl - med varandra som en ärlig liten demokrati och i den nya omgivningen med både nya vänner och fiender av alla olika slag. 

Människor som bor i Timre idag kan ha många olika bakgrunder och komma från andra delar av världen, men det finns också en del som härstammar från byns första invånare och grundare. Precis som Timres ursprungsbefolkning, är människorna som lever här fortfarande lika öppna och tillmötesgående för att samexistera med andra raser så länge de inte orsakar några problem. Deras avsmak för Tyrias rasistiska översittare som fortfarande har makten i deras förfäders hemland, har däremot förblivit genom Timres folksagor från Nattens krig. 

Vakadal, Timre eller Skogen - det är frågan

I fiktionen är det tänkt att människor på plats kan vara på antingen Tyrias sida eller inte; däremot är det inte ett krav eller måste att alla på den ena sidan är emot eller fiender med alla på den andra sidan.

Lajvområdet på plats är uppdelat i  Vakadal,   Timre,   Skogen,   Offen och Värdshusängen. När du anmäler dig som människa på Edea får du välja att vara en del av Vakadal, Timre eller skogen IN, vilket också avgör var på området du får ha ditt läger. Värdshusängen är däremot “reserverad” för värdshuset, arr och funktionärers läger. 

  • Väljer du att vara en del av Vakadal, får du ha ditt läger i Vakadal eller Offen, men inte i Timre, eller Skogen. 

  • Väljer du att vara en del av Timre får du ha ditt läger i Timre eller Offen, men inte i Vakadal eller Skogen.

  • Väljer du att vara en del av Skogen får du ha ditt läger i skogen eller Offen, men inte i Vakadaleller Timre. 

Värdshusängen

Vakadal

Timre

Offen

Skogen

Gränsen mellan inlajv

 och offlajv på området

Genvägar till Timre & Skogen

Eftersom den stora mängden text här nedan under Vakadal - Tyria inte är relevant (men kanske kan vara intressant ändå) för alla er som inte bryr er om vad Vakadal är till för, vad Drottning Sigrid säger eller hur samhället ser ut och fungerar i Tyria, så går det snabbare (eller i alla fall lättare) att hoppa över hela den delen direkt till Timre eller Skogen här

-

Tyria
(relevant för alla som vill vara en del av Vakadal)

I Tyria finns det i grunden tre samhällsklasser. 

Överklassen som har mest makt (dvs. under drottningen) utgörs av adeln ("frälset") som leder rikets alla förläningar. Adeln bär ansvaret för att upprätthålla ordningen och välfärden av samhället och att leda försvaret av riket och folket mot både inre och yttre hot. Inte bara för den faktiska makten de har att påverka folks liv respekteras de av vanligt folk, utan också för alla berättelser och kännedomen om hur adeln reste sig mot det fruktansvärda mörkret under Nattens krig för att skydda befolkningen och gjorde att riket överlevde.

De flesta som är religiösa och oavsett vilken samhällsklass de tillhör, tror också att adelns seger, storhet och framgång i att skydda, forma och styra riket är enligt gudarnas vilja. Den som beter sig illa mot en adlig person eller trotsar adelns auktoritet, ses av dessa skäl som vansinnig och dessutom ett hot mot Tyria och folkets trygghet och säkerhet. För adeln medför det samtidigt en plikt att hedra såväl som vidmakthålla vördnaden de har och i de allra flesta fallen är de belevade och väluppfostrade - vårdslöshet och att bete sig som en svinaktig översittare som adel ses både vanvördigt och som ett socialt misslyckande. 

Alla adelns medlemmar kan läsa och skriva, har kunskap i åtminstone enklare matematik och har vanligtvis insikt i hur trupper förs i strid och organisatoriska färdigheter.

Under adeln står medelklassen som består av medlemmarna i rikets olika skrån, dvs. de organisationer som endast upptar de tillräckligt skickliga och professionella yrkesutövarna till sina respektive yrkesområden. Vare sig det handlar om yrkessoldater, handlare eller hantverkare såsom exempelvis bokbindare, skomakare, smeder eller byggmästare, har medelklassens tillhörande medlemmar i regel åratal av träning och erfarenhet inom sina yrken bakom sig - ofta titulerade "Mäster" för deras högt värderade yrkeskunnande. 

Väl upptagna av ett skrå är det vanligt att medelklassmedlemmar lever bekvämare och mer välbärgade liv än underklassen. Vissa har också lyckats bli riktigt rika och som tack vare sina stora resurser och kontakter i samhället kunnat utmana adeln i en viss mån.
Av medelklassen är det ungefär hälften som har läs- och skrivkunnighet. 

Lägst i samhället är underklassen som till största del* består av den faktiska arbetskraften som gör att riket går runt; bönderna på fälten och gårdarna, jägarna och skogshuggarna i skogarna, fiskarna längs kusten och på sjöarna, arbetarna i rikets gruvor, kvarnar, garverier osv. Ofta sedda som civilbefolkningen i riket har de i gengäld för sitt arbete beskydd från Kronan och frälset mot yttre hot. Samtidigt som de inte har någon plats eller talan i de stora besluten och förhandlingarna i samhället eller lagarna de är skyldiga att förhålla sig till, så är det inte underklassens laglydiga medlemmar som har ansvaret eller plikten att jaga och ta itu med brottslingar eller att försvara riket med sina liv. 
Många underklassmedlemmar kan också vara i tjänst som tjänare till både adel och de rikaste och mest inflytelserika av medelklassens mästare och handelshus. Ju högre rang och status en arbetsgivare har i samhället desto svårare är det att få och behålla positionen som tjänare, och av de flesta underklassinvånarna anses det ofta att vara en stor ära och ett privilegium för både individen och dennes familj. Ett exempel på detta är att det länge har varit en tendens och tradition för Drottningen och hennes familj att i första hand anställa tjänare från familjer och släkten som har tjänat Kronan i flera generationer; dels för deras lojalitet och pålitlighet och dels för att de i stort sett har blivit uppfostrade och förberedda för positionen sedan barnsben. 

Utöver de som tjänar de högre uppsatta i samhället, så förväntas det inte av andra underklassinvånare att känna till vilka adelns alla medlemmar är eller vilken titel de har. Skulle de träffa på någon som ser ut att vara "finare folk" (oavsett om de vet vem personen är eller inte) så ses det av de flesta som sunt förnuft att visa respekt genom att exempelvis kliva åt sidan, att ta av sin hatt och buga med huvudet, att hälsa och att tala med artighet och ett vårdat språk.

Av underklassen är det ytterst ovanligt med läs- och skrivkunnighet.

* andelen som inte inkluderas här ovan utgörs av underklassens icke-laglydiga medlemmar som inte har eller anses att ha någon önskad plats i samhället tekniskt sett. 

Något som fackmässigt tillhör adelsväsendet men inte är en ordinarie del av det, är rikets riddarväsende. “Riddare” är en lågadlig titel som inte medför något landägande. Bara en riddare kan utnämna (“riddarslå”) en annan person och därigenom uppta personen i ridderskapets skara. Bara den som i stunder av stor fara uppvisar mod, handlingskraft, självuppoffring och mognad anses förtjäna riddarslaget, och det är sällsynt att någon utses till riddare. Av alla som har andra adelstitlar i Tyria är det bara några få som också har riddartiteln, och både befintliga och framtida riddare kan alltså vara från vilken samhällsklass som helst. Vare sig av religiös tro eller av andra skäl, ansluter sig riddare vanligtvis (men inte alltid) till någon av rikets riddarordnar, representerade av de fyra gudatemplen. Bland fördelarna med detta kan riddare som t ex. kan ha svårt att bekosta rustning, häst och krigsvapen själva förlita sig på sitt medlemskap. Alla som ansluter sig till en Orden erhåller sig då också rätten att bära dess märke i form av en "bältesorden". 

Riddare ses av andra i riket som en moralisk elit och förväntas att vara trogna till idealen de förknippas med. Om en regent, adel eller ett handelshus i Tyria har en riddare i sin tjänst, och särskilt om sagd riddare är med i en riddarorden, tillkommer det vanligtvis extra mycket respekt och tilltro från andra automatiskt.

Den som hoppas på och strävar efter att en vacker dag bli riddare behöver leva och agera därefter - en beredskap och förmåga att uppvisa mod, förstånd, skicklighet i strid, en vilja att göra goda gärningar och att stå upp för vad som är rätt, samt ett ordentligt och ärbart uppförande ses som grundläggande egenskaper som alla blivande riddare behöver uppvisa. Den som inte är genuin utan suktar efter riddartiteln på en falsk grund och med lömskhet i hjärtat, ska också veta att riddarskapet kan fråntas de som sviker idealet.

OFFinformation: För att en roll ska kunna bli riddare så måste den förtjäna det och bli riddarslagen på lajven. Så som i sagan handlar det om mod, ridderlighet, goda gärningar som att exempelvis beskydda de värnlösa mot faror och duglighet i strid, men också om förstånd och mognad. Det kommer inte att vara vanligt att en riddare "riddarslår" en annan roll och det finns inga garantier eller säkra metoder för att en roll ska förtjäna riddartiteln - däremot är det inte omöjligt.

VAKADAL

Tyria påkallar försvarsberedskap och bemanning till den nya utposten Vakadal

På grund av obekräftade men ändå illabådande rapporter är det beslutat att en ny utpost ska upprättas i beredskap för de potentiellt inkommande hoten. Med civila bybor i det utsatta området Dal, är utposten Vakadals främsta syfte att beskydda folket av Tyria på plats. I nuläget eftersöks huvudsakligen erfarna såväl som nyrekryterade och oprövade trupper och insatsstyrkor, villiga att gå vakt och ge civila både en känsla av beskydd och faktiskt beskydd vid eventuella nödlägen i området. Däremot är det sannolikt att även fältskär, spanare, rekryterare, skriv- och läskunniga budbärare, budbärare och andra arbetskrafter kan finna tjänstgöring i utpostens utvecklande. 

För alla eventuellt outbildade eller ovetande som bott under en sten de senaste tretton generationerna - rasförrädare från Timre och omänniskor av alla slag, är strikt förbjudna inom Tyrias gränser och bör inte litas på utanför.

 

Må våra förfäder inspirera oss.

Drottning Sigrid av Tyria

Kungörelsen om den nya utposten Vakadal här ovan, är utskickad av drottning Sigrid till alla som kan och känner sig manade att svara. Förutom Drottningens efterfrågan av tyrier som känner sig manade oavsett rang i samhället att resa till Vakadal för att beskydda civila och riket, erbjuder det samtidigt potentiella möjligheter till mycket, mycket mer.

För adel som reser på Kronans eller den egna ättens vägnar och skråmedlemmar som reser för att bedriva sin verksamhet eller göra skillnad inom ramarna för sitt skrå, kan det också vara ett utmärkt tillfälle för separata förhandlingar och affärer, att samla in värdefull information och möjligtvis för att lägga beslag på sällsynta eller till och med nya resurser före andra. För civila som reser med förhoppningar om att kunna göra något av sig själva eller kanske bara av nyfikenhet eller för spänningens skull kan det vara en möjlighet till ryktbarhet, rikedomar, och om inget annat upplevelser och äventyr som inte går att få hemma i Tyria. För vissa människor kan det också kanske vara en utmärkt täckmantel för suspekta, brottsliga eller rentav ondskefulla ändamål...

Offinformation: 

Väl i Vakadal och med samhällsklassernas rangordning i åtanke, kommer det huvudsakligen vara upp till den närvarande adeln att organisera, delegera och samarbeta med dem som infinner sig i Vakadal och under deras förfogande. En adelsroll i den här kampanjen är alltså en ledarskapsroll som har ett större ansvar att bjuda in andra roller till spel och att få saker att hända än roller som i sagan (in) har lägre status. Deltagare och grupper som är intresserade av att spela adel behöver samtidigt vara beredda på att det kommer att krävas mycket mer av er som spelare än vad vi arrangörer och intrigskrivare kan hjälpa er med för att utmärka era roller som ledare och att ta, behålla eller stärka någon maktposition i spelet. För alla som fortfarande vill och känner att adelsspelet kan vara något för er så finns det ytterligare information och särskilda förhållningsregler för just adelsroller under Info & Föranmälan för adel (Tyria).

 

Förslag och exempel på roller som kan vara medlemmar i ett skrå och tillhöra medelklassen:

  • ".. erfarna såväl som nyrekryterade och oprövade trupper och insatsstyrkor, villiga att gå vakt .." - dvs. soldatgrupper med ordentlig utrustning och vapen, gärna matchande färger på t ex. sköldar, kläder och/eller tabarder (knektar minus krutvapen och armborst är varmt välkomna på Edea!). 

  • Handelshus eller handlare. Kan vara på nivån att ha privata arméer, livvakter och/eller tjänare i kombination med flådiga kläder och ett lyxigt läger. Kan också vara på nivån att vara en ensam resande handelsperson som kanske specialiserar sig på något mer unikt och ovanligt och/eller kvalitet, snarare än kvantitet. Kan också innefatta hantverkare vars tjänster kan vara av betydande fördel för andra inom förhandlingsspelet såsom exempelvis vapensmeder eller båtbyggare.

  • Fältskär eller andra läkekunniga. Ska gärna ha mer "avancerade" verktyg och/eller metoder än det lägsta kravet på bandage (se Fältskär under Stridsregler & KP-system för mer info). Kan också vara forskare i fält som kanske vill testa någon ny metod, effekterna av något särskilt eller som kanske bara är ute efter lärdom i allmänhet. 

  • Spanare, skrivare, rekryterare, diplomater eller andra militära tjänstgörare. Kan tillhöra en grupp eller komma ensamma. 

Förslag och exempel på övriga roller i Vakadal:

  • ​Helt vanliga bybor som vill myslajva med barnen.

  • Äventyrare med målet att träffa en riktig omänniska eller att upptäcka magiska föremål (i hemlighet förstås).

  • Folk som på något sätt vill kunna hjälpa till för att skydda, bistå eller slåss för Tyria och kan söka tjänstgöring eller uppdrag från någon av de delegerande arbetsgivarna på plats. 

  • Kringresande musiker, sagoberättare, gycklare eller andra underhållare.

  • Rövarband, tjuvar, sabotörer, handelspersoner inom kriminell handel eller andra brottslingar.

Samhällsklasserna och status i spelet - 
Även om roller kan ha olika status och att det är meningen och uppmuntrat att det spelas på, så är det inte en inbjudan eller tillåtelse för vissa roller att bete sig illa mot andra roller (såvida det inte handlar om överenskomna scener). Glöm aldrig att det alltid finns en riktig person bakom varje roll som är där för att ha en rolig och positiv upplevelse och förtjänar det lika mycket som du. Ingen spelare har rätten att höja sin egen upplevelse på någon annans bekostnad, och försöker vi att spela upp istället för att trycka ner varandra så får alla en bättre upplevelse. 

Hedera - Timre

Hedera är ett enormt och vildvuxet land som egentligen ser mer ut som en hel kontinent. Uppdelade och utspridda över landet lever folkgrupper av alla Edeas olika raser i självstyrande byar eller grupperingar; alla med sina egna släkten, kulturer, historiska berättelser och i vissa fall egna språk.

Så som de flesta folkgrupperna av människor i Hedera, anser sig Timres invånare vara fria folk som lever på sina egna villkor. Samtidigt som människor får försörja och sköta sig själva och sina egna familjer, finns det vikänsla, grannsamverkan och sedelära att ta hand om sitt folk som håller den självstyrande byn tillsammans. 

Är det något eller någon som orsakat, orsakar eller utgör en potentiell risk att orsaka något problem, antingen i eller emot byn, kan det lyftas som ett ärende i byråd som sker både regelbundet och vid behov. Genom att byråden tillåter alla som bor i byn* att närvara, tala och ta ställning, är det folket som beslutar vilka straff som delas ut, vilka åtgärder som behövs, vilken sida som är i deras bästa intresse att gå med eller emot osv. Samtidigt som även nyinflyttade och mindre populära människor får sina röster hörda och medräknade, är det ofta de mer väletablerade och betrodda i byn som får mer förtroende och stöd av folket. 

Ledare och delegerande roller i Timre upptar inga bestämda eller fasta positioner i byn, men fylls av dem som tar initiativet, har förmågan att leda och en karaktär som folket vill följa.

* Inkluderar eventuellt troll, knytt, älvor och enstaka skogsalver som får bo i byn och vara en del av folket så länge de inte orsakar några problem. 

För deltagare som är intresserade av att spela ledare, politiska intriger och maktspel i Timre, ska roller baseras på det som står skrivet om byns bakgrund, uppkomst, grundare och ursprungsbefolkning, samt samhällsstrukturen som beskrivs här ovan. Att tillhöra eller vara släkt med en familj, släkt eller person som var med i Nattens krig är inte ett krav, men roller med andra bakgrunder bör ändå ha samma inställning gentemot andra raser och ska åtminstone vara opartiska med Tyria. I anmälningsformuläret finns det sedan de följande valmöjligheterna:

 

Förslag och exempel på roller som aktivt kan göra skillnad utan att leda i Timre - Krigare, bågskyttar eller beväpnade bybor villiga att försvara och/eller slåss för Timre och sitt folk, spanare, skriv- och läskunniga budbärare, budbärare, upptäckare, tjuvar på uppdrag som skäl från Vakadals adel och ger till en annan av Vakadals adel, fältskär om det skiter sig eller möjligtvis fältskär utan gränser om det verkligen skiter sig.

 

"Vanligt", suspekta och övrigt folk i Timre - Kan bestå av helt vanliga bybor som bara vill myslajva med barnen som vill spela troll, knytt eller älvor, troll, knytt eller älvor (se sidan Naturväsen vid intresse för dessa raser eller att spela dessa raser), äventyrare med målet att smyga in i Tyria och ta med sig något som bevis eller att hitta magiska föremål (med goda intentioner förstås), musiker, sagoberättare eller underhållare, hederliga handelsmänniskor, bydårar eller någon som kanske blivit olyckligt kär i en tyrie. 

Med tanke på byns storlek och tendens att ta itu med problem, kan alltför problematiska roller såsom exempelvis tjuvar, rövare eller medlare med mörker och korruption få det svårt att förbli invånare i Timre. Deltagare som tolkar detta som en utmaning - betrakta detta som eran varning. 

Skogen

Av de olika zonerna och sidorna som lajvområdet är uppdelat i, är Vakadal (Tyria) bara för mänskliga roller medan Timre tillåter oproblematiska naturväsen och enstaka skogsalver utöver den mänskliga befolkningen. Resten av (in-)området med benämningen "skogen" är därutöver för övriga naturväsen, alver och svartblod men även övriga människor. Deltagare med mänskliga roller som väljer att vara en del av skogen behöver inte nödvändigtvis vara "på samma sida" som andra människor eller de övriga raserna i skogen däremot. Bara för att de inte bor med människorna i Vakadal eller Timre betyder det inte att de nödvändigtvis måste ogilla eller vara emot dem heller. 

 

Förslag och exempel på mänskliga folk och roller i skogen - Familjer som bara vill myslajva med barnen som vill spela människa i skogen eller adopterade skogsalver, naturväsen eller svartblod, kringresande eller åretruntboende eremiter, handelsmänniskor, hyrsvärd, musiker eller andra underhållare, äventyrare, upptäckare, tjuvar, rövare, barbarer, vildingar, missionärer, pilgrimmar eller helare med spetsiga hattar för desperata.

bottom of page