top of page
  • Facebook
  • Discord
julia-kadel-HT1cBTs-550-unsplash.jpg

MAGI

I fiktionen

Enligt en folksaga som lever vidare än idag, var det när mystiska och uråldriga skrifter och föremål upptäcktes i en gravplats av människor som det började. När dessa människor sedan började inse att deras fynd kunde vara nyckeln till magiska krafter utan like, ska det ha skett en avgörande och katastrofal intressekonflikt i gruppen. Å ena sidan fanns det dem som såg potential och medel att kunna hela och rädda andra som annars var bortom räddning hela världen över. Å andra sidan fanns det dem som såg potential och medel till oändlig makt och krafter att bli så gott som ostoppbara och odödliga.

När de som hade onda avsikter kom fram till att allt de behövde var livskrafterna och själarna från andra levande varelser i sitt utforskande, ska de som hade goda avsikter och inte lyckades fly ha varit de första att bli offrade. Vad dem med goda avsikter kan ha kommit fram till i sitt utforskande är det ingen som vet. 

Trots att de få som lyckades fly gjorde sitt bästa för att varna människorna de kunde nå i tid om vad som hade hänt och var på väg, var det först när det var för sent som deras varningar blev tagna på allvar.

Sannolikt på grund av vad de medlade med eller hur, ska de mänskliga magikerna börjat se mindre och mindre mänskliga ut i takt med deras framfart. När de flesta och värsta massakrerna tog plats under nattetid och i samband med den mörka magin som härjade, fick Nattens krig sitt namn. Vid det laget var då både mörkeralver och vissa naturväsen delaktiga på nattens sida, och så småningom blev det klart att även de hade fått tillgång till de ursprungliga magikernas magi. 

 

När de största mänskliga ätterna i Tyria väl beslutade sig för att gå ihop, var det först och främst för att slåss för det mänskliga folkets överlevnad. De ofattbara och gemensamma förlusterna av familjemedlemmar, släktingar, vänner och hem skapade samhörighet, den obeskrivliga sorgen och smärtan blev till bärsärkaraseri på slagfälten och tillsammans lyckades de egenhändigt vända hela kriget. Magiker, mörkeralver och naturväsen som var delaktiga på den ondskefulla nattens sida mötte äntligen motstånd och nederlag efter nederlag tills de som kunde tvingades fly. 

Oavsett om de magiska krafterna kunde användas till rena och goda ändamål bedömdes de som alldeles för farliga för att få fortsätta existera. Åtgärden blev därför att jaga ner och avrätta varenda utövare som återstod och att bränna alla deras kroppar, tillhåll, föremål och skrifter. 

 

När Tyrias “räddare och beskyddare” sedan gick vidare till att “rena” hela landet från alla “omänniskor”, är det möjligt att de inte såg någon skillnad på olika naturväsen och alver. Det är också möjligt att även skogsalver och odelaktiga naturväsen sågs som opålitliga och riskabla trots att de var fullständigt oskyldiga och också hårt drabbade i kriget. Innan minoriteten människor som levt nära nog för att försöka försvara och försäkra om deras oskyldighet och fredlighet kunde utvisas för att vara lika opålitliga och riskabla, hade de redan valt att ge sig av på egen hand. 
 

Magi i spelet

Intrigföremål så som artefakter och komponenter, samt information och ledtrådar som kan medföra eller leda till magiska effekter eller förmågor finns att upptäcka och få tag på i spelet, men än så länge går det inte att spela magiker. 

Intrigföremål med blåa band har inga magiska egenskaper, men dessa kan ha värde av andra anledningar.

Intrigföremål med lila band har magiska egenskaper och dessa kan fungera på olika vis:

  • Föremål som har en effekt på bäraren har effekten i fråga inskriven på, i eller sammanbundet med föremålet, men detta kan i vissa fall vara dolt vid första ögonkastet. Det enda sättet att bli fri från den här typen av effekt är att passa över den till någon annan som medvetet behöver ta emot föremålet. Om föremålet bara skulle dumpas i skogen eller gömmas i någons ficka utan dennes vetenskap, så fortsätter effekten vara verksam och bunden till den senaste personen som medvetet tog emot det; även om det hittas och plockas upp av någon annan av chans. *

  • Föremål med lila band som inte har en effekt på bäraren inskriven på, i eller sammanbundet med föremålet, har istället den magiska effekten eller förmågan förklarad i ett separat pappersark i ett läderfodral som också är märkt med ett lila band. På pappersarken inkluderas det även en illustration av föremålet det hör ihop med och för att få eller använda effekten eller förmågan i fråga, behöver du både föremålet och det rätta pappersarket 


Magiska föremål som inte har den inskrivna effekten på bäraren, kan antingen användas för eget bruk eller som ett slags vapen eller gift som har en effekt på någon annan. Magi som har en effekt på någon annan fungerar genom att spelaren som använder ett magiskt föremål berättar och visar upp vilken effekt som står skriven i det tillhörande pappersarket för sitt "offer". 

Bara älvor och knytt har en magisk förmåga som kan användas av en spelare på en annan utan ett magiskt föremål ihop med sitt rätta pappersark som bevis på att det gäller.
Spelare som "drabbas" av detta får då effekten, vad som händer och ungefär hur länge det kommer vara berättat för sig, men vad denna förmåga har för effekt, samt vad älvor och knytt behöver lyckas med först för att få den att fungera skickas bara ut till dem som anmält sig som någon av dessa raser. 
Förmågan kan bara användas på en person i taget, max en gång per person och dag och effekten varar ungefär fem minuter max. Det går att både undvika och avbryta att bli snärjd av denna förmåga.
Här kan du läsa om hur älvor och knytt kan identifieras.

Ingen av de magiska effekterna eller förmågorna som finns i spelet kan påverka mer än en person i taget. Effekterna och förmågorna som finns kan vara allt från mycket hjälpsamma och användbara till extremt handikappande och problematiska. Hur länge de varar och hur ofta de kan användas kan variera, och i vissa fall kan de även komma till ett visst pris.

Kom ihåg att det aldrig är okej att tvinga någon till något de inte vill eller är bekväma med - magiska effekter inkluderade. Är det någon som verkligen inte vill spela på den magiska effekten du vill använda på dem så betyder inte det att de fuskar. 

*Från en blyg och tystlåten arrangör till eventuella likasinnade - Om du upptäckt att ett intrigföremål du fått vid incheck eller tagit emot i spelet har en inskriven effekt på bäraren som du inte känner dig bekväm med att spela på eller få någon annan att ta emot, så är det okej att lämna över det till vilken arrangör eller trygghetsvärd som helst. 

 

bottom of page