top of page
  • Facebook
  • Discord
Dimma och natur

VÄRLDEN ÄR EDEA

Befolkad av människor, alver, svartblod och andra väsen och varelser som alla slåss om sin plats i denna värld - vissa med mer våld än andra. Edea har ännu ingen fullständig världskarta och endast ett fåtal enade riken.

Ett av dessa riken, Tyria, stod i centrum för ett av världens blodigaste historiska event som kom att kallas "Nattens krig" - då de största mänskliga ätterna i Tyria enade sig för att tillsammans besegra och driva ut all ondska från vad de såg som “sitt” land. Magi, som då hade upptäckts, utforskats och sedan missbrukats mot allt levande med förödande effekt, förgjordes till grunden och bannlystes för all framtid. Alla utövare jagades ner och avrättades, deras tillhåll brändes ner tillsammans med all dokumenterad information, och alla magiska artefakter förstördes.

Vare sig de olika slagen av “omänniskor” i riket varit delaktiga i förödelsen och dess framfart eller inte, bedömdes de alla som potentiella hot som det inte gick att lita på. Alla som fortfarande var vid liv vid krigets slut tvingades därför ut till vildmarken i Hedera, det angränsande landet.

För att försäkra en fortsatt trygg och säker tillvaro för sina folk, tog var och en av de enade ätterna därefter eget ansvar att upprätthålla både ordning och beredskap som adel i Tyrias olika regioner. En folkhjälte utan ätt, som under kriget bevisade sin rättfärdighet och strategiska förmåga, utsågs till rollen som en opartisk monark med titeln “av Tyria”.

-

Tolv generationer har nu gått med samma legendariska ätter i makten, idag med Drottning Sigrid på tronen, och Tyria har blomstrat i freden inom landet. Magi är än idag förbjudet enligt lag men allt som lever kvar är sagor och legender. Sedan Nattens krig har det upprättats en rad olika utposter med uppgift att se över och försvara gränsen mot “omänniskor” som fortfarande inte tolereras, men även suspekta människor och andra hot från angränsande länder.

 

Med de senaste rapporterna om att nya oroligheter i Hedera har känts av i en ytterkant av Tyria, samt illabådande rykten om vad de kan röra sig om, har den senaste utposten Vakadal nyligen upprättats.

Hedera är ett enormt och vildvuxet land som egentligen ser mer ut som en hel kontinent. Uppdelade och utspridda över landet lever folkgrupper av alla Edeas olika raser i självstyrande byar eller grupperingar; alla med sina egna släkten, kulturer, historiska berättelser och i vissa fall egna språk. Trots att det än idag finns folkgrupper som lever helt utan att veta om varandras existens, har Hedera fortfarande bevittnat oändligt med konflikter och flera inbördeskrig genom tiderna.

-

Av alla som kom till Hedera i slutskedet av Nattens krig, var inte alla så kallade “omänniskor”. När även de mest fredliga, vänliga och fullständigt oskyldiga varelser och väsen som också hade lidit tillräckligt i kriget drevs ut så skoningslöst och grymt, kunde inte alla människor bara se på. Istället för att bo kvar i Tyria under det nya styret av översittare bland så kallade “medmänniskor”, skapades byn Timre precis utanför gränsen av människor som hellre lämnade landet. Byn bestod ursprungligen bara av några få små ätter och övriga familjer från Tyrias utkanter men tillsammans och trots allt de redan genomlevt anpassade de sig väl - med varandra som en ärlig liten demokrati och i den nya omgivningen med både nya vänner och fiender av alla olika slag. 

Idag består Timre av människor med många olika ursprung och bara en del har rötter som sträcker sig ända tillbaka till byns första invånare och grundare.

Mitt mellan Tyrias utpost Vakadal och Hederas mänskliga by Timre, ligger ett värdshus som också råkar vara ett av hela Edeas mest unika mötesplatser. Med en mystisk och fullständigt opartisk värdshusägare som har olika berättelser om var de kommer ifrån om någon frågar, är alla välkomna i Värdshuset Galna galten. Oavsett vilket land du kommer ifrån, vilken ras du råkar vara, om du är rövare, mördare, adel eller drottningen av Tyria - här är alla lika välkomna att komma in, slå sig ner, hålla möten och tjuvlyssna på andras, att spela tärning, tävla i armbrytning eller bara njuta av stämningen över ett krus eller två, kanske en kanna, en kaka eller annat du kan välja på!

I ett område så som detta, där varelser och väsen av alla dess slag kan komma och gå, ställer värdshusägaren endast ett krav: ni må hata varandra så mycket ni vill, ni får bråka så mycket bara ni vill, men slagsmål är inte tillåtet runt borden i värdshuset. Oavsett hur mycket oroligheter och kaos det än må vara i omgivningen, är Värdshuset Galna galten en fristad som välkomnar alla. 

 

Vi ses där!

Vidare vid intresse

I den här kampanjen utspelar sig lajven på gränsen mellan det enade människoriket Tyria och det angränsande Hedera som är mer som en kontinent där folkgrupper och bosättningar av alla möjliga raser förekommer. Längre bort i omvärlden finns det även andra riken som det är öppet att spela roller från också, men de fysiska sidorna Vakadal (Tyria), Timre och Skogen som lajvområdet är uppdelat i, samt åtminstone de ursprungliga konfliktförhållandena mellan dem, är vad som kampanjens hela grundberättelse bygger på. Vi bakom Edea drömmer och strävar också efter att i framtiden ha ett eget område med bl. a. ett Vakadal och ett Timre med fasta hus, och självfallet ett "riktigt" värdshus i mitten.


Samtidigt som vi har våran skrivna grundberättelse här ovan som vi önskar och anser att alla våra deltagare bör försöka läsa innan man anmäler sig och kommer på våra lajv, så vill vi i den här kampanjen undvika att ha bara en huvudsaklig berättelse/plot som det är meningen att alla deltagare måste vara en del av och följa på våra lajv. 
 

Om man är intresserad av att läsa mer om Nattens krig och hur det sägs ha börjat så rekommenderar vi den översta texten här nedan. Är man därefter fortsatt intresserad av att läsa mer om Tyrias och därefter Timres perspektiv i hur konflikten mellan dem uppstod så rekommenderar vi även de efterföljande texterna där under.

(Om det känns som att det är något repetitivt till "Världen är Edea"-texten så känner du rätt! Detta är på grund av att de ursprungligen skrevs för att vara på en annan sida än den här.)

Hur det började

Enligt en folksaga som lever vidare än idag, var det när mystiska och uråldriga skrifter och föremål upptäcktes i en gravplats av människor som det började. När dessa människor sedan började inse att deras fynd kunde vara nyckeln till magiska krafter utan like, ska det ha skett en avgörande och katastrofal intressekonflikt i gruppen. Å ena sidan fanns det de som såg potential och medel att kunna hela och rädda andra som annars var bortom räddning hela världen över. Å andra sidan fanns det de som såg potential och medel till oändlig makt och krafter att bli så gott som ostoppbara och odödliga.

När de som hade onda avsikter kom fram till att allt de behövde var livskrafterna och själarna från andra levande varelser i sitt utforskande, ska de som hade goda avsikter och inte lyckades fly ha varit de första att bli offrade. Vad de med goda avsikter kan ha kommit fram till i sitt utforskande är det ingen som vet. 

Trots att de få som lyckades fly gjorde sitt bästa för att varna människorna de kunde nå i tid om vad som hade hänt och var på väg, var det först när det var för sent som deras varningar blev tagna på allvar.

Sannolikt på grund av vad de medlade med eller hur, ska de mänskliga magikerna börjat se mindre och mindre mänskliga ut i takt med deras framfart. När de flesta och värsta massakrerna tog plats under nattetid och i samband med den mörka magin som härjade, fick Nattens krig sitt namn. Vid det laget var då både mörkeralver och vissa naturväsen delaktiga på nattens sida, och så småningom blev det klart att även de hade fått tillgång till de ursprungliga magikernas magi. 

Tyria

När de största mänskliga ätterna i Tyria väl beslutade sig för att gå ihop, var det först och främst för att slåss för överlevnaden av deras folk. De ofattbara och gemensamma förlusterna av familjemedlemmar, släktingar, vänner och hem skapade samhörighet, den obeskrivliga sorgen och smärtan blev till bärsärkaraseri på slagfälten och tillsammans lyckades de egenhändigt vända hela kriget. Magiker, mörkeralver och naturväsen som var delaktiga på den ondskefulla nattens sida, mötte äntligen motstånd och nederlag efter nederlag tills de som kunde tvingades fly. 

Oavsett om de magiska krafterna hade kunnat användas till rena och goda ändamål bedömdes de som alldeles för farliga för att få fortsätta existera. Åtgärderna blev därför att jaga ner och avrätta varenda utövare som återstod och att bränna alla deras kroppar, tillhåll, föremål och skrifter.

Med tanke på att dessa ätter hade levt på ett sådant avstånd från folkgrupper av andra raser i riket att de flesta aldrig hade sett en alv eller ett naturväsen innan och efter allt de just varit med om, är det inte så konstigt att alla alver och naturväsen sågs som potentiella hot som det inte gick att lita på. I slutskedet av kriget drev de därför ut alla omänniskor som fortfarande fanns kvar för att försäkra en trygg och säker framtid för sitt folk i landet. Av samma skäl, tog var och en av de enade ätterna därefter eget ansvar att upprätthålla både ordning och beredskap som adel i Tyrias olika regioner. En folkhjälte utan ätt, som under kriget bevisade sin rättfärdighet och strategiska förmåga, utsågs till rollen som en opartisk monark med titeln “av Tyria”.

-

Tolv generationer har nu gått med samma legendariska ätter i makten, idag med Drottning Sigrid på tronen. Sedan Nattens krig har det upprättats en rad olika utposter med uppgift att se över och försvara gränsen mot “omänniskor” som fortfarande inte tolereras, men även suspekta människor och andra hot från angränsande länder. 

Med de senaste rapporterna om att nya oroligheter i Hedera har känts av i en ytterkant av Tyria, samt illabådande rykten om vad de kan röra sig om, har den senaste utposten Vakadal nyligen upprättats.

Moody Hellebores_edited.jpg

Timre

Till skillnad från hur de största ätterna av människor i Tyria inte brydde sig om att ta någon tid att bekanta sig med de så kallade "omänniskorna" innan de drev ut dem, fanns det andra mindre ätter och grupper av människor som redan innan kriget hade mycket mer förståelse. Till skillnad från hur de större ätterna levde utbredda i hjärtat av riket, levde dessa människor i rikets utkanter och mycket närmare både naturväsen och skogsalver en lång tid innan de magiska krafterna upptäcktes. Trots att de var mycket färre i nummer och hade mycket mindre resurser att försvara sig med själva när Nattens krig kom till dem, var det mycket tack vare den acceptans och grannsamverkan som redan existerade mellan de olika raserna i området som gjorde att de klarade sig mer eller mindre välbehållet - men däremot inte helt utan förluster. 

Med vetskapen om att områdets skogsalver och naturväsen var fullständigt oskyldiga, förståelse för deras fredliga natur och personliga band som bara blivit starkare genom kriget, kunde de inte bara se på när "Tyrias räddare och beskyddare" stormade in med sina vapen, våld och döva öron. När det också blev klart att de skulle finna sig under ett styre de varken valt eller ville lyda, var det tillräckligt många människor som hellre lämnade landet för att forma den nya byn Timre precis utanför gränsen. 

Trots att precis ha klarat sig igenom ett av världens blodigaste krig, följt av att behöva göra det frivilliga men ändå svåra valet att lämna sina hem på grund av sin egen ras, kunde de anpassa sig väl - med varandra som en ärlig liten demokrati och i den nya omgivningen med både nya vänner och fiender av alla olika slag. 

Människor som bor i Timre idag kan ha många olika bakgrunder och komma från andra delar av världen, men det finns också en del som härstammar från byns första invånare och grundare. Precis som Timres ursprungsbefolkning, är människorna som lever här fortfarande lika öppna och tillmötesgående för att samexistera med andra raser så länge de inte orsakar några problem. Deras avsmak för Tyrias rasistiska översittare som fortfarande har makten i deras förfäders hemland, har däremot förblivit genom Timres folksagor från Nattens krig. 

bottom of page