top of page
  • Facebook
  • Discord
Therefore put on the full armor of God,

Adel - Tyria

I nuläget är det bara adel från Tyria som accepteras som adelsroller, efter det första lajvet kommer detta utökas till att inkludera även omkringliggande rikens ledarskikt.

Innan du fortsätter här ska du ha läst åtminstone Världen och allt fram tills "Hedera - Timre" under Människor.

Image by Caleb Fisher

Specifikt för adel

Tyria är ett feodalt rike styrt av mäktiga drottningar sedan urminnes tider. Adeln är skattebefriad men har ansvaret för att leda och styra över sina respektive förläningar, att i viss mån förse Kronan (dvs. riket och Drottningen) med resurser och att resa trupp till rikets försvar i ofärdstider. Adelstitlar är i de allra flesta fall ärftliga, men vissa få förläningar och titlar behålls bara så länge den som fått dem lever.

 

Bland adeln finns det en uppdelning mellan vad som kallas "ur-adel" och "ny-adel"

-

Ur-adel

syftar på ätterna som var etablerade ledare redan innan Nattens krig.

&

Ny-adel

syftar på ätter som har fått sina adelstitlar efter Nattens krig. 

-

Samtidigt som ur-adel och ny-adel regelmässigt är på samma nivå vad gäller status och rang i samhället, går det knappast att komma ifrån att de ur-adliga ätterna alltid har varit och alltid kommer att vara (om de själva skulle tillfrågas) de första legendariska hjälteätterna i "deras" Tyria. Däremot, och särskilt för alla invånare som har dem att tacka för sin välfärd och i många fall sina liv, har samtliga av de ny-adliga ätterna alla gjort sig förtjänta av sina titlar och positioner i samhället för att de gjort stordåd eller beskyddat riket och/eller dess folk i svåra tider. 

Nivåer & titlar

Det finns fem nivåer av adelskap (eller “frälseskap” som det ofta kallas eftersom den som är adlig är “frälst” från att betala skatt annat än genom sin tjänst gentemot sin länshärskare (dvs. den som står över i rangordning) eller vid handel med varor utanför den egna förläningen.

Den vanligaste nivån av adelskap är Friherre, en titel som vanligen betyder att innehavaren bestämmer över en eller två byar och inte mycket mer. En Friherre tituleras med just “Friherre”, tex “Vill Friherre Grönsparv ha mer vin?”.

 

Ovanför Friherre finns Baron. En baron har ofta en befästning som boning, och styr över ett antal byar och kanske en större ort. En Baron tituleras med just “Baron”.

 

Ovanför Baron finns Greve, som är den högsta adelstiteln som spelade roller i den här kampanjen kan inneha. Dessa är mäktiga både politiskt och militärt, och förfogar över betydande resurser. En Greve tituleras “Ers Excellens”, tex “Vill Ers Excellens ha mer paj?”.

 

Ovanför Greve finns Hertig, och de styr över ett område så stort och mäktigt att de i allt väsentligt skulle kunna vara egna små riken. Hertigarna hjälper Hennes Majestät Drottningen att sköta rikets angelägenheter och sitter med i Riksrådet. En Hertig tituleras “Ers Nåd”, tex “Vill Ers Nåd slå Er ned och vila ett slag?”.

 

Högst av all adel är Drottningen som förutom att styra riket med rättfärdighet och visdom, bär ansvaret och skyldigheten att se till att Tyria som folk förblir enade. Drottningen tituleras “Ers Majestät” eller “Hennes Majestät”, tex “Önskar Ers Majestät mer vin?”.

Image by Caleb Fisher

Tyria & Resurser

Tyria har fyra provinser, tre som utgörs av rikets hertigdömen Örn, Grip och Drake, samt Kronmarken - den fjärde och centrala provinsen i vilken huvudstaden Edberga är belägen.

Varje hertigdöme är uppdelat i tre grevskap,

Arendal, Törnevall och Silverkrona i Örn.

Bergaport, Nordenborg och Hornhall i Grip.

Äreskog, Ulvheim och Södermark i Drake.

Varje grevskap i sin tur är indelat i nio baronier (dvs. totalt 27 i riket), men dessa namnges inte här.

I kartan här nedan framgår det även vilka resurser som var och en av de olika grevskapen exporterar eller importerar. 

Export:

  • Timmer

  • Spannmål

  • Boskap

  • Fiske

  • Hyrsvärd

Import:

  • Metaller

  • Sten

Törnevall

Örn

Silverkrona

Örn

Export:

  • Gruvor

  • Vapen

  • Rustningar

  • Timmer

  • Smycken

Import:

  • Spannmål

  • Boskap

Export:

  • Timmer

  • Spannmål

  • Boskap

  • Fisk

  • Gruvor

Import:

  • Textilier

  • Bryggeri

Arendal

Örn

Nordenborg

Grip

Export:

  • Fisk

  • Skepp

  • Bärnsten

  • Salt

  • Boskap

Import:

  • Textilier

  • Metaller

Hornhall

Grip

 Export:

  • Timmer

  • Spannmål

  • Boskap

  • Skinn & Hudar

  • Textilier

 Import:

  • Metaller

  • Keramik

Bergaport

Grip

 Export:

  • Timmer

  • Spannmål

  • Boskap

  • Gruvor

  • Smide

 Import:

  • Textilier

  • Bryggeri

Ulvheim

Drake

  Export:

  • Gruvor

  • Timmer

  • Sten

  • Pilbågar

  • Hyrsvärd

  Import:

  • Kryddor

  • Salt

Äreskog

Drake

  Export:

  • Timmer

  • Spannmål

  • Boskap

  • Bryggeri

  • Skinn & Hudar

  Import:

  • Salt

  • Textilier

Södermark

Drake

 Export:

  • Sten

  • Timmer

  • Boskap

  • Spannmål

  • Fisk

 Import:

  • Textilier

  • Bryggeri

Kronmarken

Edberga -

Tyrias huvudstad

Export:

  • Lärosäte

  • Hyrsvärd

Import:

  • Spannmål

  • Boskap

Handelshusen

Nyckeln

  Export:

  • Textilier

  • Färger

  • Mode

Vågen

  Export:

  • Kryddor

  • Smycken

  • Ädelstenar

Bååt

  Export:

  • Vapen

  • Rustningar

  • Smide

Hur Resursbeskrivningarna ska tolkas

Att vissa Resurser (de flesta, rentav) inte exporteras från en viss förläning betyder inte att den totalt saknas där. Folk har kläder på kroppen även om Textilier inte exporteras från platsen, det finns mat och dryck även om Spannmål, Boskap eller Bryggeri inte exporteras osv.

De Resurser som exporteras ska ses som att det produceras tillräckligt mycket för att sälja av eller byta bort. Vissa Resurser är naturligtvis sällsynta (tex Ädelstenar eller Bärnsten), och sådana kanske inte produceras ens för husbehov, men i det stora hela fungerar Resurssystemet likadant.

Hur pratar vi INlajv om Resurser?

Regelmässigt beskrivs Resurser med sina namn och en siffra, t ex. “Timmer 1”. Men i sagans värld säger rollerna antingen

Vagnslast (t ex. för Timmer eller Metaller), 

Tunna (för t ex. Pilbågar eller Vapen), 

Hjord (för Boskap, Hästar) eller

Kista (för t ex. Smycken eller Bläck, Papper mm).​

Handelshusen i Tyria

I Drottning Grimhilds nionde regeringsår, sannolikt år 2409 KI, fann Hennes Majestät för gott att upprätta tre Handelshus. Husen Nyckeln, Vågen och Bååt gavs privilegier, pengar och tillgång till vissa resurser, och det infördes en lag i Tyria på att handel som bedrivs “utanför egen förläning” ska påverkas av två saker i huvudsak. Den första är att det är något av de tre Handelshusen som ska sköta transporter och administration kring handeln. Den andra är att fem tjugondelar av värdet eller faktisk mängd gods ska avsättas och fördelas på följande vis. 
En femtedel tillfaller Kronan, fyra femtedelar tillfaller Handelshuset.

Hundratals år senare har det blivit en självklar del av det ekonomiska systemet, och de tre Handelshusen är rika och i viss mån inflytelserika i Tyria. De har egna väpnade styrkor och goda kontakter bland adeln.

Image by Caleb Fisher

Adelsspelet & Föranmälan

En adelsroll i den här kampanjen är en ledarskapsroll, och den som spelar adlig behöver förstå några grundläggande saker:

  • Rollen är en ledare, och kan mycket väl behöva hålla tal inför folksamlingar på lajvet eller ta befälet i stora strider. Det kommer att krävas mycket mer av er som spelare, än vad vi arrangörer och intrigskrivare kan hjälpa er med för att utmärka era roller som ledare och att ta, behålla eller stärka någon maktposition i spelet.

  • Du som spelar en adlig roll är en del av andras lajvupplevelse och ju högre status rollen har i sagan, desto större ansvar har du som spelare att bjuda in andra till spel och att få saker att hända. Tänk också på att se till så att dina underlydande har det bra, att de får mat och vila och även tid och frihet att göra annat än att passa upp på din roll. Din roll är ett jättebra redskap för att skapa spel åt andra, och när de i sin tur spelar upp din rolls högre status blir det bra stämning spelmässigt.

  • Din utrustning får större krav på sig ju högre titel du vill att din roll innehar. En Friherre har låga krav på sig, men finare kläder än vanligt folk. En baron ska ha fina kläder och behöver ha minst en betjänt och en livvakt med sig på lajvet. En Greve behöver ha ett ordentligt läger, egen trosspersonal och flera vakter samt seriösa hovkläder.

  • Den högsta adelstitel som spelade roller i kampanjen kan inneha är Greve.

  • Det är fullt möjligt att adelsroller som tjänar sin länshärskare och riket väl kan ges en högre titel och avancera i rang. Det är också fullt möjligt att adelsroller som agerar ovärdigt eller utgör en risk för riket kan fråntas sin titel och bli avsatta. 

Instruktioner för att föranmäla

För att inte behöva lägga så mycket i den vanliga deltagaranmälan enbart för adelsroller/spelare så har vi det följande formuläret här nedan. För att adliga roller och ätter ska kunna bli en del av sagan och för er att få en möjlighet till intriger och/eller att eventuellt bli involverade i andras, så behöver det komma in en föranmälan per ätt så snart som möjligt innan eller efter era vanliga deltagaranmälningar - är ni fler som ska spela medlemmar i en och samma ätt så räcker det alltså att fylla i och skicka in en föranmälan för er alla. Är du bara en ensam person som vill gestalta och spela en representant och medlem av din helt egna adelsätt så är det också helt okej. 

För att koppla samman adliga roller och spelare till rätt adelsätt-anmälan, ange ättens namn som anges i den här föranmälan under antingen "Ur-adel" eller "Ny-adel", samt som "Rollens efternamn eller titel" i den vanliga deltagaranmälningen. 

När en adelsätt väl har föranmälts för första gången så räcker det att göra det ovanstående för framtida lajv. Det kostar ingenting att skicka in föranmälan.

Innan ni börjar fylla i formuläret här nedan så råder vi er alla att först läsa igenom vad som efterfrågas för att veta vad ni behöver fundera på och förbereda 
För att försäkra att inget arbete går förlorat så råder vi er alla att läsa igenom vad som efterfrågas och att skriva ner de längre svaren någon annanstans än direkt i formulären först. När ni väl är redo att skicka in era svar kan ni sedan kopiera och klistra in - om sidan laddas om när ni fyller i formuläret kan ni vara tvungna att börja om. 

 

Skulle det vara något som inte passar eller fungerar att spela på enligt oss så kommer vi att höra av oss för att diskutera alternativa vägar eller justeringar. 

Har ni några frågor så hänvisar vi till intrigansvarige Henrik Hedberg på intriger.edea@gmail.com

Fog and Nature_edited_edited.jpg
Vill du/ni anmäla en ur- eller ny-adlig ätt?
Ladda upp bild

Adelsätt anmäld!

bottom of page