top of page
  • Facebook
  • Discord

ALVER

När det kommer till alver i Edea, är det svårt att skriva om alla alver som en och samma ras på grund av hur pass mycket de olika alvraserna skiljer sig från varandra. I stort sett de enda egenskaperna som alla alver  har gemensamt är deras spetsiga öron och att de inte kan dö av hög ålder.

Skogsalver

Skogsalver är en undergrupp av alver som traditionellt lever i större harmoni med sin omgivning än vad människor i allmänhet gör. Deras marker är sällan uppodlade monokulturer (dvs stora fält där en enda gröda odlas och all annan växtlighet tas bort) utan vanligen blandade odlingsområden. Det kan för ett otränat öga vara svårt att se när man kommer in på skogsalvers marker, men det kan vara så att vanliga träd övergår till fruktträd av olika slag, med grönsaksodlingar och spannmålsplanteringar vackert införlivade i vad som ser ut att vara orörd vildmark. Skogsalver som folkslag upplevs ofta vara lugna, tålmodiga och visa, och deras samhällsstruktur speglar det faktum att en skogsalv naturligt kan leva tills den är 600-700 år gammal (spelade roller får inte börja med en högre ålder än 350 år!). Deras samhällen kännetecknas vanligen av jämlikhet (särskilt mellan kön) och en mer avslappnad attityd gentemot alver i maktpositioner - ledare väljs nästan alltid, det är normalt att makthavare väljs på grundval av förmåga och fallenhet (meritokrati). Det är vanligt att skogsalver i sina beslut tar med det som är bäst för den grupp de tillhör, och det finns ofta en strävan efter att göra det som är bäst för helheten. De flesta skogsalver är inte i grunden aggressiva, något som återspeglas i att deras domäner sällan anfaller omkringliggande riken utan hellre använder försvarsstrategier med olika varianter av gerillakrigföring och bakhållsstrategier för att försvara sig mot utifrån kommande hot. Det finns dock undantag.

 

Skogsalver överlag har bättre tolerans vad gäller mat och dryck, det skämtas ibland om att en skogsalv skulle kunna dricka smutsigt dikesvatten utan att bli magsjuk. Det är inte en sådan markant skillnad att de tål direkt giftiga saker, men de tål mer än en vanlig människa. 

 

Alviska barn utvecklas i samma takt som människobarn, först i vuxen ålder börjar det fysiska åldrandet sakta ned. Det händer också att de typiskt spetsiga öronen framträder mer tydligt först efter ett par år. 

Samhällen med (för kampanjen) tematiska inriktningar

I Hedera finns det sex stycken separata skogsalviska riken kopplade till geografiska områden som alla har sin egen unika kultur och samhällsstruktur. Varje rike har en större ort som kan kallas huvudstad (även om en människa skulle uppfatta den mer som en ovanligt stor och välkonstruerad by) som ofta men inte alltid gett namn åt folket och/eller deras härskare. Utspridda i de respektive rikenas områden finns fler byar och bosättningar, somliga stora nog att räknas som faktiska städer. Att tillhöra ett rike kan liknas vid nationalitet eller att vara del av/ tjäna ett adelshus. De sex rikena är Mancëar (örike i nordväst, temat är “sjöfart och handel över havet”), Celumár (ligger i norr intill Blodfloden, temat är “flodhem”), Ceminassë (ligger på en stor ö i Dimsjön, temat är “isolationistiska och religiösa”), Imírilië (ligger i Rödbergen i öster, temat är “hårdföra kriminella”), Olassilomië (ligger i den enorma Kirmêlskogen i sydöst, temat är “dold bland löven”) och slutligen Palyanórië (ligger i sydöst, temat är “halvnomadiska ryttaralver på slätterna”). I flikerna här nedan beskrivs de sex olika rikena mer ingående.

EDEA_v5.0.jpg

Religion & Filosofier

Skogsalvisk religion och livsfilosofi är oftast var alvs ensak och olika grenar och inriktningar ligger sällan i strid med varandra, även om det förekommer. Alla grundläggande livsvägar brukar finnas representerade i en normalstor stad eller bosättning, även om olika vägar är olika populära på olika platser. Trossystemet utgörs sammanfattningsvis av fyra huvudsakliga livsvägar och åtta underliggande livsfilosofier.

Skogsalvernas syn på gudarna och den gudomliga sfären, är att de är väl medvetna att det finns gudomliga väsen men deras syn på dem är att de är icke-personifierade krafter som utgör grunden för Skapelsen. Skogsalver dyrkar inte gudarna direkt, och har inget egentligt prästerskap.

 

Skogsalvers andliga strävan handlar om “Sérë” - att vara i balans. Det som det skogsalviska folket kallar för livsvägar (mer om dessa längre ner) kan ses som olika strategier för hur livet ska levas för att nå detta mål. Det vanligaste är att alver som följer denna livsfilosofi växlar mellan olika livsvägar och dess olika aspekter eller ser till flera vägar samtidigt beroende på dess livssituation. I mer ovanliga fall och ofta för en önskan om egen, djupare förståelse, att kunna vara stöd och hjälp till andra eller båda, kan vissa välja att istället viga stora delar av sina långa liv till att fördjupa sig i en livsväg i taget - något som av andra ses på med djup respekt då det innebär att de försätter sig själva i obalans för ett beundransvärt mål och/eller för andras skull.

Skulle en skogsalv gå igenom något traumatiskt eller utveckla en ohälsosam fanatisk fixering kan det även hända att de "fastnar" i en livsväg utan förmågan eller förståelsen till att lämna den när de har uppnått balans. 

I strävan efter “Sérë” - balans, läggs inga värderingar vid ljus och mörker där det ena är "ont" och det andra "gott". På samma sätt som dag och datt är olika men ett i sin essens, ses ljus och mörker, ordning och kaos, ont och gott, glädje och sorg osv. som två sidor av samma mynt, där du inte kan ha det ena utan det andra. Med detta sagt finns det ändå vissa vägar som är starkare förknippade med de "ljusa", respektive de "mörkar" aspekterna av livet, även om alla vägar kan och bör innefatta både ljus och mörker.

Cala

Ljus

Sérë

Balans

Morë

Mörker

Nárë - Flammans väg

Eldens element är kopplat till guden Saia, och begreppen Krig, strategi och förhandlingar kopplas till denna väg. Elden har den inneboende hetta som krävs för att vilja lyckas i kamp mot motsättningar av olika slag.

Túrënár - Segerns flamma

Den som följer denna väg har ofta en utåtriktad energi, stark och kännbar. Snabbhet i ord och handling, en större benägenhet att tolka situationer som konflikter. Anhängarna respekteras ofta för sin dådkraft och för att de är snabba att försvara sina fränder vid yttre hot

Sanwënár - Tankens flamma

De som följer denna väg ser värdet i handling och dådkraft, men väljer ofta att tolka motsättningar som en utmaning för tanken mer än hjärtat. Det ses som viktigt att agera, men våld eller konflikt undviks helst.

Cementië - Jordens väg

Jordens element är kopplat till guden Truga, och begreppen civilisation, ledarskap, äktenskap, vänskap, handel och solen. Jorden är alla samhällens grund, det som gör gemenskap och framgång möjliga.

Cemelmë - Jordens kärlek

De som följer denna väg uppfattas ofta som fredliga och i harmoni med naturen omkring dem. De vårdar livet och värderar andras välmående högt. 

Cemheren - Den ledsagande jorden

Gemenskap, samhällen, organisationer och välstånd handlar om att vägleda rätt krafter till lägen där de frodas och skapar mervärde. De som följer denna väg vill ofta hjälpa andra att lyckas nå goda beslut och en positiv utveckling.

Nenrávë - Det vilda vattnets väg

Vattnets element är kopplat till guden Kasa och det vilda, men också djur, skogsväsen, passion, vildmark, väder och månen. Vatten är svårfångat, det otämjda och ibland också det fördolda som dväljs i djupet av livet.

Luimë - Högvatten och fors

De som vandrar denna väg bejakar sin vilda sida, sin passion och sina drifter. Livet är till för att levas!

Nanwë - Lågvatten och dolda djup

Det okända och ofta skrämmande, mörk passion och farliga idéer som kan bryta ny mark. Hemligheter och handlingar utförda i lönndom.

Wailë - Vindens väg

Luftens element är kopplat till guden Kea, som styr över födelse och död, fertilitet och havandeskap. Luften har ingen början och inget slut, den syns inte men vidrör allt levande.

Calavëa - den Ljusa vinden

De som följer denna väg månar ofta om havande kvinnor och varelsers förmåga att föröka sig. De ser liv och död som delar av det naturliga kretsloppet, men fokuserar på de krafter och idéer som får liv att spira och vill gärna att det som tidigare sågs som obrukbart eller värdelöst ska ges ny meningsfullhet så att livskraften kan sippra in även där.

Morivëa - den Mörka vinden

Döden är den naturliga följden av livet, och inget som ska fruktas. De som följer denna väg respekteras (och fruktas också ofta) för att de tar på sig bördan av att hjälpa andra nå avslut där de fastnat i sina tankar, i sitt liv eller i sin utveckling. De kan vara vännen som ger dig en knuff bort från döda tankar, men också en dolk i ryggen på en varelse som behöver dö.

Mörkeralver

Mörkeralver, eller Morequendi som de kallar sig själva, valde en annan väg än skogsalverna efter den förra tidsålderns slut. De blev mer noga med territorium, resurskontroll och strävade efter militär styrka. De grundade flera städer och riken, men det minst slutna av dem är också det mest kända mörkeralvsriket i nordvästra Hedera - Óredakil.

Det är med stolthet de kallar sig för Morequendi, det mörker som avses är “tak över huvudet och rök från arbetande smedjor”, dvs namnet kommer av att de är de främsta samhällsbyggarna av alla alver (anser de själva).

Kulturen är utpräglat militariserad såtillvida att de nästan alltid är beväpnade och tänker på sitt försvar och sin säkerhet. Samtidigt värderar de högt förmågan att göra det situationen kräver utan att tveka eller låta hjärtats vekhet hindra dem. Det mörkeralverna själva ser som självdisciplin och självkontroll, ser andra ofta som kallsinnig grymhet. De som är svaga och försvarslösa behöver starka ledare och beskyddare, och därför ser mörkeralver inga problem med att hålla andra folkslag som livegna eller slavar.

Mörkeralvers samhällen utpräglas av starka försvarsverk och väldrillade försvarare. Utomstående släpps sällan in annat än för handel och diplomati. Därför har mörkeralver också full respekt för Tyrias isolationism.

Mörkeralver ser sig själva som djupt passionerade varelser med stor självbehärskning utåt. Vackert hantverk, poesi och vårdat språk värderar de högt, medan alla tecken på bristande kontroll, behärskning eller fattning ses som ett socialt misslyckande. Om en mörkeralv vill visa starka känslor, försöker de ändå göra det på ett behärskat sätt. De ser känslor som något naturligt, och bejakar sitt inre känsloliv men de tyglar sin fasad utåt.

Att se en mörkeralv gråta eller njuta innebär den antingen tappat fattningen, eller litar på den som ser känsloyttringen.

I krig är mörkeralver vanligen brutala och grymma när de vill uppnå ett givet mål, de menar att om en situation går så långt att vapen dras är det hög tid att agera kraftfullt och beslutsamt. De ser nyktert och pragmatiskt på problem, och letar genomförbara lösningar hellre än drömmer om mirakulösa hjältesagor.

Hierarkin i Óredakil är någorlunda lik den i Tyria. Titlar ärvs av äldsta barnet.

Högst i rang är Fursten (“Heruon”, “den store härskaren”).

Under Fursten finns tre Beskyddare (“Veryandir”).

Under varje Beskyddare finns tre Upphöjda (“Itárair”), dvs totalt nio stycken.

Under de Upphöjda finns de Modiga (“Iveryar”), tre för varje Upphöjd.

Slutligen så finns ett antal personer som motsvarar människornas adel (jämförbara med Friherres nivå), personer som styr över en by eller en del av en stad. Dessa benämns “Imynia” (“är först”).

Órdeakil exporterar Metaller, Vapen, Rustningar, Smycken och Sten, och importerar mestadels Spannmål, Timmer och Boskap.

“Maltandil” är utsända handlare, vars uppdrag är att ingå handelsavtal med andra riken för att säkra rikets välstånd. Ofta har de med sig lejdebrev där de bemyndigas sluta avtal kring resurser, vanligen handlar det om att byta stål och metallsmide eller byggsten mot spannmål, timmer och boskap.

Off-info - Smink

Skogsalver

Krav på alvöron och kläder i naturens färger*

Sådant som exempelvis alvpannband, naturinspirerade element och detaljer såsom blommor, blad, trädrötter, texturer som påminner om mossa eller bark, läderrustning och "alviga" vapen uppmuntras starkt men är inte krav.

*Kan innefatta mer än bara grönt och brunt i olika nyanser - så länge det står ut från mörkeralvernas mörka och demoniska stil kan färgalternativ vara inspirerade av exempelvis vatten, höst, vinter eller blommor.

Mörkeralver

Krav på alvöron och genomgående svarta och mörka kläder.

Smink för att se blekare ut är valfritt men inte krav.

Sådant som exempelvis "mörkeralviska"/ominösa huvudbonader, alvpannband eller andra smycken, rustningar och vapen uppmuntras starkt men är inte krav. 

Zoner/Sidor på plats

Zoner/Sidor på plats

Baserat på fiktionen är lajvområdet på plats uppdelat i följande zoner/sidor -

  • Vakadal (Tyria) - för endast mänskliga roller

  • Timre - för endast mänskliga roller, samt skogsalver och naturväsen som kan leva tillsammans med sagda människor 

  • Skogen - för alla raser och övriga roller.

  • Offen - för alla som inte bor in.

  • Värdshusängen - reserverad för Värdshuset, arr och funktionärers läger.

Anmäler du dig som skogsalv på Edea får du alltså följande två alternativ i anmälningsformuläret - 

  1. Att vara en del av Timre* vilket innebär att du bara får ha ditt läger i antingen Timre eller Offen

  2. Att vara en del av Skogen vilket innebär att du bara får ha ditt läger i Skogen eller Offen.

 

Anmäler du dig som mörkeralv på Edea kan du då bara vara en del av Skogen, vilket innebär att du bara får ha ditt läger i antingen Skogen eller Offen.

*För deltagare som är intresserade av att spela skogsalv och invånare med människor (och eventuellt naturväsen) i Timre, är det viktigt att läsa om byns bakgrund och samhällsstruktur på sidan Människor i förberedelse för anmälan. Där finner du även informationen du behöver om du är intresserad av att spela ledare, politiska intriger och maktspel i Timre.

Värdshusängen

Vakadal

Timre

Offen

Skogen

Gränsen mellan inlajv

 och offlajv på området

bottom of page